Asiakaskokemus ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät, Case: Kuopiorockin alle 18-vuotiaiden kävijöiden asiakaskokemus ja huoltajien ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Nissinen, Ida; Kärkkäinen, Anni (2024)
Nissinen, Ida
Kärkkäinen, Anni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730601
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Kuopiorock tapahtuman alle 18-vuotiaiden asiakkaiden asiakaskokemusta ja
mitkä tekijät vaikuttavat huoltajien festivaalilipun ostopäätökseen. Kuopiorock järjestetään vuosittain heinäkuun lopussa Kuopion Väinölänniemellä. Kuopiorock on Kuopion suurin kesätapahtuma, joka on järjestetty jo
vuodesta 2003 alkaen. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä johtaa huoltajien päätökseen ostaa festivaalilippu alaikäiselle kävijälle ja millaisena alle 18-vuotiaat kävijät kokevat Kuopiorock tapahtuman.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Kyselytutkimus lähetettiin lasten- ja nuorten lippujen ostajille ja sitä markkinoitiin Kuopiorockin sosiaalisen
median kanavissa. Kysely jaettiin kolmeen osioon: taustatiedot, tapahtumalipun ostopäätökseen vaikuttaneet
tekijät ja alle 18-vuotiaan kävijän asiakaskokemus. Kyselyn lopussa oli mahdollista osallistua vuoden 2025
Kuopiorock lippujen arvontaan.
Tuloksista saatiin selville, että tapahtuman ikärajattomuus vaikuttaa huomattavasti tapahtumalipun ostopäätökseen. Ikärajattomuus oli ostopäätöksessä merkittävämpi tekijä kuin tapahtuman ohjelma. Kuopiorockin kävijät olivat kuulleet tapahtumasta eniten tuttavien kautta sekä Instagramista. Vähiten mainonta tavoitti ihmisiä Tiktokin ja tienvarsi mainonnan kautta. Kävijät kokivat, että ilmapiiri, artistit ja tapahtumapaikka, olivat
tekijöitä, jotka loivat onnistuneen tapahtuman. Kehitysideoita annettiin muun muassa alueella olevien istumapaikkojen vähäisyyteen ja hinnoitteluun liittyen. Tapahtuma koettiin kuitenkin onnistuneena ja tutkimus tuloksista selviää, että enemmistö vastaajista oli osallistunut tapahtumaan useamman kerran.
mitkä tekijät vaikuttavat huoltajien festivaalilipun ostopäätökseen. Kuopiorock järjestetään vuosittain heinäkuun lopussa Kuopion Väinölänniemellä. Kuopiorock on Kuopion suurin kesätapahtuma, joka on järjestetty jo
vuodesta 2003 alkaen. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä johtaa huoltajien päätökseen ostaa festivaalilippu alaikäiselle kävijälle ja millaisena alle 18-vuotiaat kävijät kokevat Kuopiorock tapahtuman.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Kyselytutkimus lähetettiin lasten- ja nuorten lippujen ostajille ja sitä markkinoitiin Kuopiorockin sosiaalisen
median kanavissa. Kysely jaettiin kolmeen osioon: taustatiedot, tapahtumalipun ostopäätökseen vaikuttaneet
tekijät ja alle 18-vuotiaan kävijän asiakaskokemus. Kyselyn lopussa oli mahdollista osallistua vuoden 2025
Kuopiorock lippujen arvontaan.
Tuloksista saatiin selville, että tapahtuman ikärajattomuus vaikuttaa huomattavasti tapahtumalipun ostopäätökseen. Ikärajattomuus oli ostopäätöksessä merkittävämpi tekijä kuin tapahtuman ohjelma. Kuopiorockin kävijät olivat kuulleet tapahtumasta eniten tuttavien kautta sekä Instagramista. Vähiten mainonta tavoitti ihmisiä Tiktokin ja tienvarsi mainonnan kautta. Kävijät kokivat, että ilmapiiri, artistit ja tapahtumapaikka, olivat
tekijöitä, jotka loivat onnistuneen tapahtuman. Kehitysideoita annettiin muun muassa alueella olevien istumapaikkojen vähäisyyteen ja hinnoitteluun liittyen. Tapahtuma koettiin kuitenkin onnistuneena ja tutkimus tuloksista selviää, että enemmistö vastaajista oli osallistunut tapahtumaan useamman kerran.