Verkkopalvelun käytettävyys seniorikansalaisen näkö-kulmasta Case: Seniori365.fi
Suomalainen, Tina (2015)
Suomalainen, Tina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092012
Tiivistelmä
Yhteiskunan digitalisoituessa kasvavassa määrin, ovat myös ikääntyvät pakotettuja hakemaan tietoa, tai käyttämään palveluita verkossa. Näitä palveluita ovat esimerkiksi pankki- ja vakuu-tusasiat, sekä Kelan kanssa asiointi. Mutta miten seniori-ikäiset on huomioitu suunniteltaessa uutta verkkopalvelua?
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten seniori-ikäiset on huomioitu verkkopalvelua suunniteltaessa. Tutkimuksen kohteena oli espoolaisille senioreille ja heidän läheisilleen suunnattu Seniori365.fi-verkkopalvelu, ja sen toimeksiantajana oli palvelun kehityksestä vastannut työryhmä. Palveluun on koottu tietoa ja palveluita, jotka helpottavat seniorin arjen sujumista ja kotona selviytymistä. Seniori 365.fi-verkkopalvelusta käyttäjä löytää lisäksi laajan valikoiman tapahtumia ja ajankohtaisia asioita, sekä erilaisia aktiviteetteja, kuten jumppavideoita.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin käytettävyyttä, sen tutkimista ja arvioimista kirjallisiin ja verkosta löytyneisiin lähteisiin perustuen. Yhdessä luvussa käsiteltiin ikääntyvillä esiintyviä fyysisiä haittoja, kuten näkökyvyn ja käsien motoriikan heikkenemistä, ja miten ne tulisi huomioida verkkopalvelua suunniteltaessa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen, mutta sen lisäksi siinä oli hieman määrällisen, eli kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tiedonkeruu laadullisen tutkimuksen osalta tapahtui havainnoimalla ohjattuja käytettävyystestejä, sekä testikäyttäjien täyttämiä kyselyitä analysoimalla. Kyselyiden analyysista saatiin myös määrällisen tutkimuksen aineisto. Seniori365.fi-verkkopalvelun käytettävyystutkimuksen testikäyttäjiksi oli rekrytoitu yli 65-vuotiaita miehiä ja naisia. Saman käytettävyystestin teki vertailun vuoksi ryhmä nuorempia, alle 65-vuotiaita, testikäyttäjiä. Näin toimittiin sen vuoksi, että voitiin selvittää koskivatko mahdolliset käytettävyysongelmat ainoastaan seniori-ikäisiä, vai koskivatko ne käyttäjiä yleensä.
Seniori365.fi-verkkopalvelun käytettävyystutkimuksen tulosten perusteella oli selvää, että palvelun suunnittelussa oli seniori-ikäiset käyttäjät huomioitu, mutta kehitettävääkin löytyi. Nämä kehittämiskohteet raportoitiin verkkopalvelun kehittäneelle työryhmälle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten seniori-ikäiset on huomioitu verkkopalvelua suunniteltaessa. Tutkimuksen kohteena oli espoolaisille senioreille ja heidän läheisilleen suunnattu Seniori365.fi-verkkopalvelu, ja sen toimeksiantajana oli palvelun kehityksestä vastannut työryhmä. Palveluun on koottu tietoa ja palveluita, jotka helpottavat seniorin arjen sujumista ja kotona selviytymistä. Seniori 365.fi-verkkopalvelusta käyttäjä löytää lisäksi laajan valikoiman tapahtumia ja ajankohtaisia asioita, sekä erilaisia aktiviteetteja, kuten jumppavideoita.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin käytettävyyttä, sen tutkimista ja arvioimista kirjallisiin ja verkosta löytyneisiin lähteisiin perustuen. Yhdessä luvussa käsiteltiin ikääntyvillä esiintyviä fyysisiä haittoja, kuten näkökyvyn ja käsien motoriikan heikkenemistä, ja miten ne tulisi huomioida verkkopalvelua suunniteltaessa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen, mutta sen lisäksi siinä oli hieman määrällisen, eli kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tiedonkeruu laadullisen tutkimuksen osalta tapahtui havainnoimalla ohjattuja käytettävyystestejä, sekä testikäyttäjien täyttämiä kyselyitä analysoimalla. Kyselyiden analyysista saatiin myös määrällisen tutkimuksen aineisto. Seniori365.fi-verkkopalvelun käytettävyystutkimuksen testikäyttäjiksi oli rekrytoitu yli 65-vuotiaita miehiä ja naisia. Saman käytettävyystestin teki vertailun vuoksi ryhmä nuorempia, alle 65-vuotiaita, testikäyttäjiä. Näin toimittiin sen vuoksi, että voitiin selvittää koskivatko mahdolliset käytettävyysongelmat ainoastaan seniori-ikäisiä, vai koskivatko ne käyttäjiä yleensä.
Seniori365.fi-verkkopalvelun käytettävyystutkimuksen tulosten perusteella oli selvää, että palvelun suunnittelussa oli seniori-ikäiset käyttäjät huomioitu, mutta kehitettävääkin löytyi. Nämä kehittämiskohteet raportoitiin verkkopalvelun kehittäneelle työryhmälle.