Vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuus ja eettisyys
Vanhanen, Jarno (2024)
Vanhanen, Jarno
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinoinnin käyttäminen yritysten ja organisaatioiden mainonnassa on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana, joten sen käytön selittäviä tekijöitä ja vaikutuksia on hyvin tärkeää tutkia. Opinnäytetyössä keskityttiin vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuuteen ja eettisyyteen. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa etsittiin ajankohtaisia vaikuttajamarkkinointiin liittyviä tutkimuksia, joiden perusteella saatiin käsitys muun muassa siitä, miten seuraajat suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin. Tavoitteena oli löytää, mitä seurauksia vaikuttajamarkkinoinnilla voi olla seuraajille ja ympäristölle sekä mitkä tekijät vaikuttavat muun muassa kulutuskäyttäytymiseen sekä siihen, miten seuraajat suhtautuvat vaikuttajiin. Tavoitteiden pohjalta tehtiin opinnäytetyön teoriaosa sekä etsittiin tutkimuksia, jotka selittävät, miksi vaikuttajamarkkinointi on niin tehokasta sekä mitä vaikutuksia sillä on seuraajiin, ja ympäristöön sekä mitkä tekijät selittävät kulutuskäyttäytymistä. Tulokset osoittivat, että muun muassa vaikuttajien luottamuksella ja vaikuttajaan liittyvillä yhteensopivuustekijöillä on merkittävä vaikutus esimerkiksi mahdollisiin ostoaikeisiin. Tuloksissa nousi esille myös asioita, jotka saavat seuraajat pitämään vaikuttajamarkkinointia vastuuttomana. Havaittiin myös eettisiä odotuksia, joita vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajia kohtaan on olemassa, jotta vastuullisuus ja eettisyys voisi toteutua mahdollisimman hyvin. Johtopäätöksissä todettiin tulosten perusteella, mitkä vastuullisuus- ja eettisyystekijät vaikuttajamarkkinoinnissa toteutuvat tai eivät toteudu ja mitä tulisi tehdä mahdollisesti toisin, jotta nämä toteutuisivat.