Liiketoimintakulttuuri Yhdysvalloissa : suomalaisyritysten näkökulma
Luotinen, Mirka (2015)
Luotinen, Mirka
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162265
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Yhdysvaltojen liiketoimintakulttuuria yhdysvaltalaisten kanssa työskennelleiden suomalaisten yritysten työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena on myös kuvata, miten kansainväliset sopimukset eroavat kansallisista sopimuksista. Aihe on ajankohtainen, koska Yhdysvallat on tärkeä liikekumppanimaa Suomelle, sen markkinat ovat suuret ja markkinoilla on paljon potentiaalia. Aihe on rajattu suomalaisten yritysten edustajien näkökulmaan, jotta työstä on hyötyä muille suomalaisille yrityksille.
Teoriaosuudessa kuvataan Suomen ja Yhdysvaltojen kulttuurien eroja Hofsteden ulottuvuuksien avulla, Yhdysvaltojen liiketoimintakulttuuria sekä kansainvälisiin sopimuksiin liittyviä tekijöitä. Teoriaosuuden tarkoituksena on kuvata, mitä eri piirteitä liiketoimintakulttuuriin sisältyy ja mitä asioita kansainvälisissä sopimuksissa tulee huomioida. Teoriaosuus koostuu painetuista ja elektronisista lähteistä.
Empiirisessä osuudessa tutkimusmenetelmänä on käytetty yksilöhaastattelua. Haastateltavana on suomalaisten yritysten edustajia, joilta on kysytty heidän kokemuksistaan yhdysvaltojen liiketoimintakulttuurista sekä kansainvälisten sopimusten tekemisestä. Haastatteluista saatuja vastauksia vertaillaan keskenään sekä työn tietoperustaan ja etsitään yhteneväisyyksiä ja eroja.
Aineiston perusteella liiketoimintakulttuureissa on eroja ja osa eroista on näkyvämpiä kuin toiset. Kansainvälisiin sopimusasioihin liittyy useampia eroja kuin liiketoimintakulttuuriin. Paikallinen liiketoimintakumppani Yhdysvalloissa auttaa suomalaisia yrityksiä ymmärtämään liiketoimintakulttuuriin ja sopimuksiin liittyviä eroja.
Teoriaosuudessa kuvataan Suomen ja Yhdysvaltojen kulttuurien eroja Hofsteden ulottuvuuksien avulla, Yhdysvaltojen liiketoimintakulttuuria sekä kansainvälisiin sopimuksiin liittyviä tekijöitä. Teoriaosuuden tarkoituksena on kuvata, mitä eri piirteitä liiketoimintakulttuuriin sisältyy ja mitä asioita kansainvälisissä sopimuksissa tulee huomioida. Teoriaosuus koostuu painetuista ja elektronisista lähteistä.
Empiirisessä osuudessa tutkimusmenetelmänä on käytetty yksilöhaastattelua. Haastateltavana on suomalaisten yritysten edustajia, joilta on kysytty heidän kokemuksistaan yhdysvaltojen liiketoimintakulttuurista sekä kansainvälisten sopimusten tekemisestä. Haastatteluista saatuja vastauksia vertaillaan keskenään sekä työn tietoperustaan ja etsitään yhteneväisyyksiä ja eroja.
Aineiston perusteella liiketoimintakulttuureissa on eroja ja osa eroista on näkyvämpiä kuin toiset. Kansainvälisiin sopimusasioihin liittyy useampia eroja kuin liiketoimintakulttuuriin. Paikallinen liiketoimintakumppani Yhdysvalloissa auttaa suomalaisia yrityksiä ymmärtämään liiketoimintakulttuuriin ja sopimuksiin liittyviä eroja.