Mielikylpy Oy:n asiakastyytyväisyystutkimus
Ruzza Sianoja, Evelyn (2015)
Ruzza Sianoja, Evelyn
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092900
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Mielikylpy Oy:n asiakastyytyväisyyttä eri osa-alueissa sekä kartoittaa asiakkaiden toiveita yrityksen toimintaan liittyen. Toimeksiantaja oli Mielikylpy Oy, joka on perustettu vuonna 2012. Vastaavanlaista asiakastyytyväisyyskyselyä ei ole yritykseen aikaisemmin tehty. Asiakkailla oli kyselyyn vastaamalla mahdollisuus vaikuttaa yrityksen uudistuksiin ja kertoa mahdollisista epäkohdista tai puutteista.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin sähköisesti SurveyMonkey-palvelun kautta ja se lähetetiin kaikille yrityksen rekisterissä oleville henkilöasiakkaille. Tämän lisäksi asiakkailla oli mahdollisuus vastata paperisin lomakkein yrityksen toimitiloissa. Vastaukset kerättiin marraskuussa 2014 ja vastauksia saatiin yhteensä 205 kappaletta. Niistä 195 kerättiin sähköisesti ja loput kymmenen paperisin lomakkein. Analysointi tehtiin SurveyMonkey-palvelun avulla.
Kyselyyn vastaajat olivat suurimmaksi osaksi erittäin tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Erityisesti vastaajat olivat kiitollisia yrityksen konseptista, henkilökunnan toiminnasta, kauniista tiloista sekä yrityksen sijainnista. Tyytymättömiä asiakkaat olivat hintaan ja tuntien aikatauluihin. Asiakkaat ovat tähän asti olleet tyytyväisiä yritykseen, mutta kilpailijoiden tullessa markkinoille, yrityksen on syytä keskittyä palvelun kehittämiseen. Verkkopalveluiden käyttö aiheutti vastaajissa puolesta ja vastaan reaktioita, mitä on hyvä punnita tulevaisuutta silmällä pitäen.
Vastausten pohjalta yrityksen tulee kiinnittää huomioita yhteistyöhön muiden yritysten kanssa, palvelun laajentamiseen sekä hinnoitteluun. Asiakastyytyväisyyttä on hyvä seurata jatkossa ja kerätä asiakaspalautetta, jotta yrityksen palvelu säilyisi laadukkaana ja pystyttäisiin seuraamaan asiakkaiden muuttuvia toiveita.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin sähköisesti SurveyMonkey-palvelun kautta ja se lähetetiin kaikille yrityksen rekisterissä oleville henkilöasiakkaille. Tämän lisäksi asiakkailla oli mahdollisuus vastata paperisin lomakkein yrityksen toimitiloissa. Vastaukset kerättiin marraskuussa 2014 ja vastauksia saatiin yhteensä 205 kappaletta. Niistä 195 kerättiin sähköisesti ja loput kymmenen paperisin lomakkein. Analysointi tehtiin SurveyMonkey-palvelun avulla.
Kyselyyn vastaajat olivat suurimmaksi osaksi erittäin tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Erityisesti vastaajat olivat kiitollisia yrityksen konseptista, henkilökunnan toiminnasta, kauniista tiloista sekä yrityksen sijainnista. Tyytymättömiä asiakkaat olivat hintaan ja tuntien aikatauluihin. Asiakkaat ovat tähän asti olleet tyytyväisiä yritykseen, mutta kilpailijoiden tullessa markkinoille, yrityksen on syytä keskittyä palvelun kehittämiseen. Verkkopalveluiden käyttö aiheutti vastaajissa puolesta ja vastaan reaktioita, mitä on hyvä punnita tulevaisuutta silmällä pitäen.
Vastausten pohjalta yrityksen tulee kiinnittää huomioita yhteistyöhön muiden yritysten kanssa, palvelun laajentamiseen sekä hinnoitteluun. Asiakastyytyväisyyttä on hyvä seurata jatkossa ja kerätä asiakaspalautetta, jotta yrityksen palvelu säilyisi laadukkaana ja pystyttäisiin seuraamaan asiakkaiden muuttuvia toiveita.