Päiväkoti maatilalla : maatila kehittää lasta ja lapsi maatilaa
Hack, Jenni (2015)
Hack, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252558
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä yhdistyivät kaksi eri ammattikorkeakoulun alaa; sosiaaliala ja maaseutuelinkeinot. Teimme tämän yhdessä, mutta versioita on kaksi kappaletta. Laureaan työn on tehnyt Jenni Hack ja HAMK:iin Niklas Maisi. Opinnäytetyössä kartoitettiin kestävän kehityksen mukaisen päiväkodin perustamista osaksi maatilan yritystoimintaa. Opinnäytetyötä tehdessä vierailimme erilaisissa luontopäiväkodeissa ja Saksan luonnonmukaisilla maatiloilla, joissa oli lapsille toimintaa. Luontopäiväkodeissa vierailimme päivän kerrallaan, jonka aikana tutustuimme päiväkodin toimintaan ja samalla haastattelimme kasvattajia.
Opinnäytetyön alussa määrittelimme, mitä tarkoittaa kestävä kehitys ja minkälaisia eri näkökulmia kestävällä kehityksellä on yleisesti. Sen kautta siirryimme aiheessa luonnonmukaiseen maatalouteen ja maatalousympäristöön. Seuraavaksi käsittelimme maatalouden nykytilaa sekä millaisen ympäristön maatila voisi tarjota varhaiskasvatukselle. Työssä kerrotaan ympäristökasvatuksesta ja kestävän kehityksen kasvatuksesta sekä sen eri ulottuvuuksista lasten parissa työskennellessä. Kartoitimme myös luonnon merkitystä kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen.
Tutkimuksien ja teoriaan paneutumisen pohjalta teimme oman toimintaidean kestävän kehityksen päiväkodille maatilalla, jonka nimeksi tuli päiväkoti Apilansydän. Opinnäytetyö antoi paljon hyviä kokemuksia ja toimintamalleja työkaluksi omalle päiväkodille sekä etenkin yhteistyökumppaneita. Haluamme opinnäytetyöllämme tuoda myös kestävän kehityksen toimintamalleja enemmän esille Suomessa. Valmis opinnäytetyö avaa ovia maaseudun elinvoimaisuuden säilyttämiseen ja sosiaalipalveluiden laajenemiseen.
Opinnäytetyön alussa määrittelimme, mitä tarkoittaa kestävä kehitys ja minkälaisia eri näkökulmia kestävällä kehityksellä on yleisesti. Sen kautta siirryimme aiheessa luonnonmukaiseen maatalouteen ja maatalousympäristöön. Seuraavaksi käsittelimme maatalouden nykytilaa sekä millaisen ympäristön maatila voisi tarjota varhaiskasvatukselle. Työssä kerrotaan ympäristökasvatuksesta ja kestävän kehityksen kasvatuksesta sekä sen eri ulottuvuuksista lasten parissa työskennellessä. Kartoitimme myös luonnon merkitystä kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen.
Tutkimuksien ja teoriaan paneutumisen pohjalta teimme oman toimintaidean kestävän kehityksen päiväkodille maatilalla, jonka nimeksi tuli päiväkoti Apilansydän. Opinnäytetyö antoi paljon hyviä kokemuksia ja toimintamalleja työkaluksi omalle päiväkodille sekä etenkin yhteistyökumppaneita. Haluamme opinnäytetyöllämme tuoda myös kestävän kehityksen toimintamalleja enemmän esille Suomessa. Valmis opinnäytetyö avaa ovia maaseudun elinvoimaisuuden säilyttämiseen ja sosiaalipalveluiden laajenemiseen.