Mobiilipelin prototyypin suunnittelu ja toteutus
Hakkarainen, Aleksi (2015)
Lataukset:
Hakkarainen, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123100
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kaupunginrakennukseen keskittyvän strategisen mobiilipelin prototyyppi. Työ tehtiin Casagrande Laboratory Center of Urban Research-nimiselle yritykselle, ja pelin teema liittyy vahvasti yrityksen Paracity-kaupunkiprojektiin.
Paracity on modulaarinen rakennusmenetelmä, jonka inspiraationa on ollut Taipeissa val-litseva urbaanin tee-se-itse-rakentamisen kulttuuri. Paracity-teema ja sen taustalla vaikut-tavat perinteet ja kulttuuri koettiin niin kiinnostaviksi, että niiden ympärille päätettiin tuottaa peli. Ensimmäisen Paracity-hankkeen edetessä, sen saaman julkisuuden toivottiin autta-van pelin tunnetuksi tuomisessa.
Tavoitteena oli saada aikaan pelattava prototyyppi, joka sisältää rakennusten ostamiseen ja hallintaan liittyvän toiminnallisuuden. Prototyyppiä on tarkoitus käyttää sekä peli-idean esittelemiseen että pohjana jatkokehitykselle.
Peli kehitettiin Android-käyttöjärjestelmälle, käyttäen pohjana Unity-pelimoottoria. Valikoi-den teossa oli käytössä NGUI: Next-Gen UI kit -kirjaston ilmainen 2.7.0-versio. Työssä tutustutaan Unityyn työkaluna ja esitellään pelinkehityksen kulku suunnittelusta toteutuk-seen ja jatkokehitykseen.
Kolmen kuukauden aikataulu osoittautui lopulta melko tiukaksi ja joitakin ominaisuuksia jouduttiin jättämään pois. Olennaisimmat ominaisuudet saatiin kuitenkin toteutettua ajoissa ja lopputuloksena syntynyt tuote täytti sille asetetut odotukset.
Paracity on modulaarinen rakennusmenetelmä, jonka inspiraationa on ollut Taipeissa val-litseva urbaanin tee-se-itse-rakentamisen kulttuuri. Paracity-teema ja sen taustalla vaikut-tavat perinteet ja kulttuuri koettiin niin kiinnostaviksi, että niiden ympärille päätettiin tuottaa peli. Ensimmäisen Paracity-hankkeen edetessä, sen saaman julkisuuden toivottiin autta-van pelin tunnetuksi tuomisessa.
Tavoitteena oli saada aikaan pelattava prototyyppi, joka sisältää rakennusten ostamiseen ja hallintaan liittyvän toiminnallisuuden. Prototyyppiä on tarkoitus käyttää sekä peli-idean esittelemiseen että pohjana jatkokehitykselle.
Peli kehitettiin Android-käyttöjärjestelmälle, käyttäen pohjana Unity-pelimoottoria. Valikoi-den teossa oli käytössä NGUI: Next-Gen UI kit -kirjaston ilmainen 2.7.0-versio. Työssä tutustutaan Unityyn työkaluna ja esitellään pelinkehityksen kulku suunnittelusta toteutuk-seen ja jatkokehitykseen.
Kolmen kuukauden aikataulu osoittautui lopulta melko tiukaksi ja joitakin ominaisuuksia jouduttiin jättämään pois. Olennaisimmat ominaisuudet saatiin kuitenkin toteutettua ajoissa ja lopputuloksena syntynyt tuote täytti sille asetetut odotukset.