Vahinkosaneerausyrityksen hankintojen ympäristövaikutukset ja niiden pienentäminen
Viljanen, Juho (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910155
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen edetessä rakennusalan ympäristövaikutuksista on tullut keskeinen teema. Yli 40 % maailman hiilidioksidipäästöistä syntyy rakennuksista ja rakentamisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vahinkosaneerausyritys RKM Group Oy:n hankintojen ympäristövaikutukset ja laatia toimenpide-ehdotukset niiden vähentämiselle. Samalla pyrittiin ymmärtämään asiakkaiden vaatimuksia yrityksen ympäristövastuusta.
Tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelminä tapaustutkimusta ja kyselytutkimusta. Ympäristövaikutukset arvioitiin GHG-protokollan mukaisesti kattaen suorat päästöt (scope 1), ostoenergian epäsuorat päästöt (scope 2) ja muut epäsuorat päästöt (scope 3). Kyselyllä kartoitettiin asiakkaiden näkemyksiä ja odotuksia yrityksen ympäristötoimista.
Tuloksena ilmeni, että suurin osa yrityksen päästöistä syntyy dieselistä, materiaaleista ja kuljetuksista. Asiakkaat kokivat ympäristövastuun tärkeäksi asiaksi ja suhtautuivat myönteisesti vähäpäästöisiin hankintoihin, vaikka niistä aiheutuisi heille hieman lisäkustannuksia.
Johtopäätöksinä esitettiin joukko konkreettisia toimenpiteitä, kuten vähäpäästöisen energian ja polttoaineen lisääminen, materiaalien valinnan ohjaaminen ympäristöystävällisempään suuntaan ja ympäristövaikutusten raportoinnin tehostaminen. Yritys voi ympäristövastuun kehittämisellä parantaa kilpailukykyään ja vastata kiristyviin asiakasvaatimuksiin.
Tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelminä tapaustutkimusta ja kyselytutkimusta. Ympäristövaikutukset arvioitiin GHG-protokollan mukaisesti kattaen suorat päästöt (scope 1), ostoenergian epäsuorat päästöt (scope 2) ja muut epäsuorat päästöt (scope 3). Kyselyllä kartoitettiin asiakkaiden näkemyksiä ja odotuksia yrityksen ympäristötoimista.
Tuloksena ilmeni, että suurin osa yrityksen päästöistä syntyy dieselistä, materiaaleista ja kuljetuksista. Asiakkaat kokivat ympäristövastuun tärkeäksi asiaksi ja suhtautuivat myönteisesti vähäpäästöisiin hankintoihin, vaikka niistä aiheutuisi heille hieman lisäkustannuksia.
Johtopäätöksinä esitettiin joukko konkreettisia toimenpiteitä, kuten vähäpäästöisen energian ja polttoaineen lisääminen, materiaalien valinnan ohjaaminen ympäristöystävällisempään suuntaan ja ympäristövaikutusten raportoinnin tehostaminen. Yritys voi ympäristövastuun kehittämisellä parantaa kilpailukykyään ja vastata kiristyviin asiakasvaatimuksiin.