Uuden palvelun lanseeraus : Sopimusasiakkuuskäytännön kehittäminen lounaskahvilassa
Ruohonen, Iina (2015)
Ruohonen, Iina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen keskustassa toimivan lounaskahvila Café Kosken yrittäjä. Kahvila aloitti toimintansa maaliskuussa 2013. Kyseessä on kaksi vuotta vanha yritys ja sillä ei ole vielä kovin suurta vakiintunutta asiakaskuntaa.
Työn tavoite oli lisätä kahvilan asiakaskantaa. Kehittämistehtävä toteutettiin lanseeraamalla sopimusasiakkuuskäytäntö. Työn tarkoituksena oli kartoittaa lähialueen yritysten halukkuutta solmia sopimusasiakkuus kahvilan kanssa sekä konkreettisesti solmia niitä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen kehittämistehtävä ja ensisijaisena tiedonhankinnan menetelmänä työssä käytettiin haastattelua.
Halukkuutta sopimusasiakkuuteen lähdettiin kartoittamaan sähköpostilla. Viesti lähetettiin kahdellekymmenelle Tampereen Kehräsaaressa toimivalle yritykselle. Sähköpostilla heräteltiin yritysten kiinnostusta lounaskahvilaa kohtaan sekä kerrottiin mahdollisuudesta sopimusasiakkuuteen. Viestin perimmäinen tavoite oli saada yritykset ottamaan itse yhteyttä ja sopimaan yhteistyöstä.
Seuraavaksi suoritettiin kuusi haastattelua, joista viisi paikan päällä yrityksissä ja yksi puhelimitse. Haastateltavat, eri aloilta ja erikokoisista yrityksistä, valittiin satunnaisotannalla.
Sähköpostiviestit eivät tuottaneet toivottua tulosta, sillä vain kaksi yritystä otti itse yhteyttä ja ehdotti yhteistyötä. Haastattelujen perusteella selvisi, että lounaskahvila oli kohtalaisen hyvin tunnettu lähialueen yritysten keskuudessa ja kevyttä keitto- ja salaattilounasta pidettiin houkuttelevana. Haastateltavien mukaan Internet oli suosituin apuväline tiedonhankinnassa, kun etsittiin lounaspaikkoja. Kahvilalta puuttuivat varsinaiset kotisivut. Konkreettisena kehittämisehdotuksena ehdotettiin sivuston perustamista mahdollisimman pian. Sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, lounaskahvila oli edustettuna.
Työn tavoite oli lisätä kahvilan asiakaskantaa. Kehittämistehtävä toteutettiin lanseeraamalla sopimusasiakkuuskäytäntö. Työn tarkoituksena oli kartoittaa lähialueen yritysten halukkuutta solmia sopimusasiakkuus kahvilan kanssa sekä konkreettisesti solmia niitä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen kehittämistehtävä ja ensisijaisena tiedonhankinnan menetelmänä työssä käytettiin haastattelua.
Halukkuutta sopimusasiakkuuteen lähdettiin kartoittamaan sähköpostilla. Viesti lähetettiin kahdellekymmenelle Tampereen Kehräsaaressa toimivalle yritykselle. Sähköpostilla heräteltiin yritysten kiinnostusta lounaskahvilaa kohtaan sekä kerrottiin mahdollisuudesta sopimusasiakkuuteen. Viestin perimmäinen tavoite oli saada yritykset ottamaan itse yhteyttä ja sopimaan yhteistyöstä.
Seuraavaksi suoritettiin kuusi haastattelua, joista viisi paikan päällä yrityksissä ja yksi puhelimitse. Haastateltavat, eri aloilta ja erikokoisista yrityksistä, valittiin satunnaisotannalla.
Sähköpostiviestit eivät tuottaneet toivottua tulosta, sillä vain kaksi yritystä otti itse yhteyttä ja ehdotti yhteistyötä. Haastattelujen perusteella selvisi, että lounaskahvila oli kohtalaisen hyvin tunnettu lähialueen yritysten keskuudessa ja kevyttä keitto- ja salaattilounasta pidettiin houkuttelevana. Haastateltavien mukaan Internet oli suosituin apuväline tiedonhankinnassa, kun etsittiin lounaspaikkoja. Kahvilalta puuttuivat varsinaiset kotisivut. Konkreettisena kehittämisehdotuksena ehdotettiin sivuston perustamista mahdollisimman pian. Sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, lounaskahvila oli edustettuna.