Myyntistrategian laatiminen tietoliikennesegmentille
Moilanen, Tomi (2015)
Moilanen, Tomi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia yrityksen tietoliikennetoiminnan myyntistrategia vuodelle 2015. Strategian laadinnan kannalta oleellista oli selvittää yrityksen myyntiprosessin tekijät ja myyntiprosessin vaiheet. Lisäksi tunnistettiin myyntiprosessimallit ja selvitettiin myynnin johdon merkitys myyntitiimin osana. Tietoperustan ja käytännön tiedon avulla laadittiin tietoliikennesegmentin myyntistrategia.
Myyntistrategian laatimisessa oleellista oli tunnistaa yrityksen toimintaympäristö ja myyntikanavat. Seuraavaksi asetettiin myyntitiimille dokumentoidut tavoitteet. Yrityksen nykytilaa arvioitaessa käytettiin apuna SWOT-analyysiä. Seuraavaksi määritettiin yrityksen myyntiprosessi ja myyntihenkilöiden vastuut. Viimeisinä vaiheina strategiassa varmistettiin myyjien osaaminen ja itse myyntistrategian implementointi käytäntöön.
Myyntistrategian laatimisessa oleellista oli tunnistaa yrityksen toimintaympäristö ja myyntikanavat. Seuraavaksi asetettiin myyntitiimille dokumentoidut tavoitteet. Yrityksen nykytilaa arvioitaessa käytettiin apuna SWOT-analyysiä. Seuraavaksi määritettiin yrityksen myyntiprosessi ja myyntihenkilöiden vastuut. Viimeisinä vaiheina strategiassa varmistettiin myyjien osaaminen ja itse myyntistrategian implementointi käytäntöön.