Kestävä pohjoinen: biokaasun käyttömahdollisuudet lappilaisen kuljetusliikkeen näkökulmasta
Tähtinen, Teemu (2025)
Tähtinen, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214590
Tiivistelmä
EU:n tiukentuvat päästörajoitukset ohjaavat kuljetusalaa kohti vähäpäästöisempiä käyttövoimavaihtoehtoja. Opinnäytetyö toteutettiin lappilaisen kuljetusliike UKK-Express Oy:n halusta analysoida käynnissä olevaa biokaasuajoneuvohanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen kustannusriski liittyy vihreän siirtymän edelläkävijänä toimimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisesti. Aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen, haastattelun, havainnoinnin ja tietojärjestelmien sekä aiempien tutkimusaineistojen avulla. Kirjallisuuskatsaus koottiin aiemman tiedon ja asiantuntijoiden konsultoinnin pohjalta. Puolistrukturoitu haastattelu toteutettiin UKK-Express Oy:n toimitusjohtajan kanssa. Havainnointi toteutettiin työn ohella. Tietojärjestelmistä ja aiemmista tutkimusaineistoista saatiin tietoa toimeksiantajalta ja EU:n virallisista julkaisuista.
Tuloksia analysoidessa havaittiin biokaasun olevan kustannustehokas ja vähäpäästöinen käyttövoimavaihtoehto. Tulokset olivat linjassa biokaasuun liittyvän teorian kanssa. Laskelmat ja laadullinen analyysi konkretisoivat havainnot. Lapin alueella toimivan kuljetusliikkeen tulee arvioida kehittyvän tankkausinfrastruktuurin vaikutus toimintaan. Biokaasuajoneuvon arvo käyttöiän lopussa on vaikeasti arvioitavissa nykyisen tiedon perusteella. Hankintaan liittyvien kannustimien jatkuvuus tulisi varmistaa.
Vihreän siirtymän edelläkävijänä toimiminen edellyttää yritykseltä sopeutumista alun siirtymävaiheen kustannusriskiin. Kustannusriskin aiheuttamaa epävarmuutta voidaan ennaltaehkäistä laadukkaan päätöksenteon ja eri sidosryhmien yhteistyön avulla. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi hankinnan apuna päätöksenteossa. Tässä tulee huomioida toiminta-alue ja kuljetuksiin liittyvät muuttujat.
Biokaasun kysynnän kasvaessa voidaan vaikuttaa valtionelimiin ja liikennepolitiikkaan, joka kannustaa uusiutuvien käyttövoimien hankintaan. Yhtenäinen biokaasustrategia edistää kustannustehokkaasti päästötavoitteiden saavuttamista. The tightening emission regulations within the EU are steering the transportation sector towards lower emission alternatives. The thesis was executed from the desire of a Lapland-based transport company UKK-Express Oy to analyze an ongoing biogas vehicle project. The objective of the study was to examine the cost risk that is associated with being a forerunner in the green transition.
The thesis was conducted by using mixed-methods research. The material was collected using a literature review, interview, observation and information systems as well as previous research materials. The literature review was compiled based on previous knowledge and expert consultations. A semi-structured interview was conducted with the CEO of UKK-Express Oy. Observations were made during daily work tasks. Data from information systems and previous research was obtained from the commissioning company and official EU publications.
The analysis of the results revealed that biogas is cost effective and low-emission fuel alternative. The results were in line with the theory related to biogas. Calculations and qualitative analysis concretized the findings. A transport company operating in the Lapland region should assess the impact of the developing refueling infrastructure on operations. The value of a biogas vehicle at the end of its lifecycle remains difficult to estimate based on current information. The continuity of procurement incentives should be ensured.
To be a forerunner in the green transition requires the company to adapt to the cost risk of the initial transition phase. The uncertainty caused by cost risk can be mitigated through high-quality decision making and cooperation between different stakeholders. The results of the study can be used to assist in decision making. Regional factors and transport-related variables should be considered.
As the demand for biogas increases, it is possible to influence government bodies and transport policy to encourage the purchase of renewable power sources. A coherent biogas strategy promotes the achievement of emission targets in a cost-effective manner.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisesti. Aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen, haastattelun, havainnoinnin ja tietojärjestelmien sekä aiempien tutkimusaineistojen avulla. Kirjallisuuskatsaus koottiin aiemman tiedon ja asiantuntijoiden konsultoinnin pohjalta. Puolistrukturoitu haastattelu toteutettiin UKK-Express Oy:n toimitusjohtajan kanssa. Havainnointi toteutettiin työn ohella. Tietojärjestelmistä ja aiemmista tutkimusaineistoista saatiin tietoa toimeksiantajalta ja EU:n virallisista julkaisuista.
Tuloksia analysoidessa havaittiin biokaasun olevan kustannustehokas ja vähäpäästöinen käyttövoimavaihtoehto. Tulokset olivat linjassa biokaasuun liittyvän teorian kanssa. Laskelmat ja laadullinen analyysi konkretisoivat havainnot. Lapin alueella toimivan kuljetusliikkeen tulee arvioida kehittyvän tankkausinfrastruktuurin vaikutus toimintaan. Biokaasuajoneuvon arvo käyttöiän lopussa on vaikeasti arvioitavissa nykyisen tiedon perusteella. Hankintaan liittyvien kannustimien jatkuvuus tulisi varmistaa.
Vihreän siirtymän edelläkävijänä toimiminen edellyttää yritykseltä sopeutumista alun siirtymävaiheen kustannusriskiin. Kustannusriskin aiheuttamaa epävarmuutta voidaan ennaltaehkäistä laadukkaan päätöksenteon ja eri sidosryhmien yhteistyön avulla. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi hankinnan apuna päätöksenteossa. Tässä tulee huomioida toiminta-alue ja kuljetuksiin liittyvät muuttujat.
Biokaasun kysynnän kasvaessa voidaan vaikuttaa valtionelimiin ja liikennepolitiikkaan, joka kannustaa uusiutuvien käyttövoimien hankintaan. Yhtenäinen biokaasustrategia edistää kustannustehokkaasti päästötavoitteiden saavuttamista.
The thesis was conducted by using mixed-methods research. The material was collected using a literature review, interview, observation and information systems as well as previous research materials. The literature review was compiled based on previous knowledge and expert consultations. A semi-structured interview was conducted with the CEO of UKK-Express Oy. Observations were made during daily work tasks. Data from information systems and previous research was obtained from the commissioning company and official EU publications.
The analysis of the results revealed that biogas is cost effective and low-emission fuel alternative. The results were in line with the theory related to biogas. Calculations and qualitative analysis concretized the findings. A transport company operating in the Lapland region should assess the impact of the developing refueling infrastructure on operations. The value of a biogas vehicle at the end of its lifecycle remains difficult to estimate based on current information. The continuity of procurement incentives should be ensured.
To be a forerunner in the green transition requires the company to adapt to the cost risk of the initial transition phase. The uncertainty caused by cost risk can be mitigated through high-quality decision making and cooperation between different stakeholders. The results of the study can be used to assist in decision making. Regional factors and transport-related variables should be considered.
As the demand for biogas increases, it is possible to influence government bodies and transport policy to encourage the purchase of renewable power sources. A coherent biogas strategy promotes the achievement of emission targets in a cost-effective manner.