Robotiikan mahdollisuudet ravintola-alalla
Raudaskoski, Jasmine (2025)
Raudaskoski, Jasmine
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616316
Tiivistelmä
Robotiikasta on tullut osa palveluliiketoimintaa ja sen osuus kasvaa päivä päivältä. Alalla vallitsevat trendit ja ihmisten teknologiapainotteisuus on antanut mahdollisuuden palveluroboteille, jotka voivat toimia yhteistyössä ihmisten kanssa erilaisissa palvelusektorin tehtävissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä tavoin robotiikkaa voidaan hyödyntää ravintoloiden eri toiminnoissa. Tutkimuksen apuna käytettiin nelikenttäanalyysia, jonka keskiössä oli robotiikan mahdollisuudet ravintola-alalla ja pohdittiin mitä huomionarvoisia asioita sen mukaan ottamisella voi olla. Mukaan otettiin myös kestävä kehitys, taloudellinen näkökulma, eettisyys ja tulevaisuuden näkymät.
Tietoperustassa tarkasteltiin, miten robotiikka näyttäytyy Suomen palvelualojen erilaisissa tehtävissä. Tarkasteluun otettiin myös robotiikka kansainvälisellä tasolla, jotta huomataan minkälaisissa tehtävissä robotteja hyödynnetään maailmalla. Tietoperustaan on myös kerätty aiempaa tutkimustietoa aihealueesta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin menetelmänä teemahaastatteluita, joissa haastateltiin 5 henkilöä. Haastateltavina oli niin asiantuntijoita, kuin myös robotiikan parissa päivittäin työskenteleviä henkilöitä. Teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan konkreettista tutkimusmateriaalia robotiikan käytön vaikutuksista ravintola-alan toiminnoissa.
Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, jossa analysoitava materiaalina toimi teemahaastatteluista kerätty aineisto. Tutkija lähti purkamaan aineistoa ja keräämään tuloksia sisällönanalyysitaulukkoon, jossa tunnistettiin ilmiölle keskeisiä teemoja ja ilmiöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että robotiikka voi tuoda ravintola-alan yritykseen, sen tarvitsemaa apua ravintolan eri toiminnoissa ja samalla kasvattaa liiketoiminnan tuloksia oikealla suunnittelulla. Robotiikkaa pyrittäisiin käyttämään siten, että ihmisten ei tarvitsisi suorittaa fyysisesti raskaita ja yksitoikkoisia tehtäviä, vaan keskittyä muihin osa-alueisiin. Robotics has become part of the service business and its share is growing day by day. The prevailing trends in the field and people's emphasis on technology have made it possible for service robots that can cooperate with people in various tasks in the service sector.
The aim of the thesis was to find out how robotics can be utilized in the various functions of restaurants. The research was aided by a four-field analysis, the focus of which was the possibilities of robotics in the restaurant industry, and it was considered what noteworthy issues its inclusion might have. Sustainable development, economic perspective, ethics, and prospects were also included.
The database looked at how robotics appears in various tasks in Finnish service industries. Robotics at the international level was also taken into consideration to see what kind of tasks robots are used for in the world. Previous research information on the topic has also been collected in the database.
The study was carried out as a qualitative study. The method used to collect the data was face-to-face interviews, in which 5 people were interviewed. The interviewees included both experts and people who work with robotics every day. Thematic interviews were used to obtain concrete research material on the effects of the use of robotics in the operations of the restaurant industry.
The material was analyzed with the help of qualitative content analysis, where the material collected from theme interviews served as the analyzed material. The researcher started to analyze the material and collect the results in a content analysis table, where themes and phenomena central to the phenomenon were identified.
The research results showed that robotics can bring to the restaurant business the help it needs in the various functions of the restaurant and at the same time increase business results with the right planning. The aim would be to use robotics in such a way that people would not have to perform physically de-manding and monotonous tasks, but instead focus on other areas.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä tavoin robotiikkaa voidaan hyödyntää ravintoloiden eri toiminnoissa. Tutkimuksen apuna käytettiin nelikenttäanalyysia, jonka keskiössä oli robotiikan mahdollisuudet ravintola-alalla ja pohdittiin mitä huomionarvoisia asioita sen mukaan ottamisella voi olla. Mukaan otettiin myös kestävä kehitys, taloudellinen näkökulma, eettisyys ja tulevaisuuden näkymät.
Tietoperustassa tarkasteltiin, miten robotiikka näyttäytyy Suomen palvelualojen erilaisissa tehtävissä. Tarkasteluun otettiin myös robotiikka kansainvälisellä tasolla, jotta huomataan minkälaisissa tehtävissä robotteja hyödynnetään maailmalla. Tietoperustaan on myös kerätty aiempaa tutkimustietoa aihealueesta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin menetelmänä teemahaastatteluita, joissa haastateltiin 5 henkilöä. Haastateltavina oli niin asiantuntijoita, kuin myös robotiikan parissa päivittäin työskenteleviä henkilöitä. Teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan konkreettista tutkimusmateriaalia robotiikan käytön vaikutuksista ravintola-alan toiminnoissa.
Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, jossa analysoitava materiaalina toimi teemahaastatteluista kerätty aineisto. Tutkija lähti purkamaan aineistoa ja keräämään tuloksia sisällönanalyysitaulukkoon, jossa tunnistettiin ilmiölle keskeisiä teemoja ja ilmiöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että robotiikka voi tuoda ravintola-alan yritykseen, sen tarvitsemaa apua ravintolan eri toiminnoissa ja samalla kasvattaa liiketoiminnan tuloksia oikealla suunnittelulla. Robotiikkaa pyrittäisiin käyttämään siten, että ihmisten ei tarvitsisi suorittaa fyysisesti raskaita ja yksitoikkoisia tehtäviä, vaan keskittyä muihin osa-alueisiin.
The aim of the thesis was to find out how robotics can be utilized in the various functions of restaurants. The research was aided by a four-field analysis, the focus of which was the possibilities of robotics in the restaurant industry, and it was considered what noteworthy issues its inclusion might have. Sustainable development, economic perspective, ethics, and prospects were also included.
The database looked at how robotics appears in various tasks in Finnish service industries. Robotics at the international level was also taken into consideration to see what kind of tasks robots are used for in the world. Previous research information on the topic has also been collected in the database.
The study was carried out as a qualitative study. The method used to collect the data was face-to-face interviews, in which 5 people were interviewed. The interviewees included both experts and people who work with robotics every day. Thematic interviews were used to obtain concrete research material on the effects of the use of robotics in the operations of the restaurant industry.
The material was analyzed with the help of qualitative content analysis, where the material collected from theme interviews served as the analyzed material. The researcher started to analyze the material and collect the results in a content analysis table, where themes and phenomena central to the phenomenon were identified.
The research results showed that robotics can bring to the restaurant business the help it needs in the various functions of the restaurant and at the same time increase business results with the right planning. The aim would be to use robotics in such a way that people would not have to perform physically de-manding and monotonous tasks, but instead focus on other areas.