Muotialan toimialaliitot : Muoti- ja pukeutumisalan ammattilaisten toiveet toimialaliittojen suhteen
Kärkkäinen, Johanna (2014)
Kärkkäinen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620065
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä muoti- ja pukeutumisalan ammattilaiset toivovat oman alansa toimialaliittojen toiminnalta ja palveluilta. Lisäksi selvitettiin mitä Muotikaupan Liitosta ajatellaan tällä hetkellä. Tutkimus koottiin neljästä aihe-‐alueesta: toimialaliittojen tarjoamat palvelut, tuotteet ja/tai edut, koulutus, verkostot sekä tutkittavien mielipiteet Muotikaupan Liitosta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, koska haluttiin tutkia laajaa joukkoa ja saada yleistettäviä tuloksia. Tietoperustassa perehdyttiin Suomen muotialan tilanteeseen, toimialaliittojen nykyisin tarjoamiin palveluihin sekä muualla Euroopassa toimivien muotialan kattojärjestöjen toimintaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, ja siihen vastasi 253 muoti- ja pukeutumisalan toimijaa ympäri Suomen.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että ennen kaikkea
toimialaliittojen odotetaan edustavan edunvalvontaa, tiedottajaa ja vaikuttajaa muotialalla. Lisäksi toimialaliittojen toivottiin tarjoavan yhteistä muoti- ja pukeutumisalan kollegaverkostoa.
Tutkimus osoittaa, että toimialaliitoilta kaivataan niiden nykyisin tarjoamia palveluja, mutta myös uudenlaista otetta alaan. Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää omaa toimintaansa vastaamaan muoti- ja pukeutumisalan ammattilaisten nykyisiä toiveita ja tarpeita. Tätä kautta opinnäytetyön tulokset voivat toimia myös välineenä kehittää koko muotialaa Suomessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, koska haluttiin tutkia laajaa joukkoa ja saada yleistettäviä tuloksia. Tietoperustassa perehdyttiin Suomen muotialan tilanteeseen, toimialaliittojen nykyisin tarjoamiin palveluihin sekä muualla Euroopassa toimivien muotialan kattojärjestöjen toimintaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, ja siihen vastasi 253 muoti- ja pukeutumisalan toimijaa ympäri Suomen.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että ennen kaikkea
toimialaliittojen odotetaan edustavan edunvalvontaa, tiedottajaa ja vaikuttajaa muotialalla. Lisäksi toimialaliittojen toivottiin tarjoavan yhteistä muoti- ja pukeutumisalan kollegaverkostoa.
Tutkimus osoittaa, että toimialaliitoilta kaivataan niiden nykyisin tarjoamia palveluja, mutta myös uudenlaista otetta alaan. Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää omaa toimintaansa vastaamaan muoti- ja pukeutumisalan ammattilaisten nykyisiä toiveita ja tarpeita. Tätä kautta opinnäytetyön tulokset voivat toimia myös välineenä kehittää koko muotialaa Suomessa.