Internationalization of Finnish circular economy small and medium-sized enterprises
Seppälä, Miisa (2025)
Seppälä, Miisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319921
Tiivistelmä
The internationalization of Finnish circular economy small and medium-sized enterprises (SMEs) has become increasingly relevant lately, as demand for sustainability-driven innovation has expanded beyond just national borders. In addition to this demand, more and more SMEs are looking to expand globally. The aim of this research was to identify the main challenges these companies face during the internationalization process and to explore practical solutions that can support successful expansion. A theoretical framework was created by the author to guide the focus of the research and to help form the interview questions. The study was implemented as an empirical qualitative research project, consisting of three semi-structured expert interviews with professionals from a Finnish company that is actively involved in sustainability and circular economy work. The interview data was coded and analyzed to identify recurring patterns, trends and insights that emerged from the participants’ responses.
The findings revealed that Finnish circular economy SMEs face various internal and external challenges in their internationalization process, including financial constraints, limited human resources, lack of market knowledge, complex regulations, cultural differences, and visibility issues. Despite these obstacles, a number of strategic solutions were identified through this research. These included utilizing government and union support, building local partnerships and collaborations, networking, adapting to the new market conditions, and using digital tools and storytelling to improve market positioning. The results aligned closely with prior research and literature while also offering practical, context-specific insights relevant to Finnish circular economy SMEs.
The study contributes to a deeper understanding of how circular economy SMEs can navigate international markets and highlights actionable strategies that business leaders and policymakers can apply to accelerate sustainable global growth. Suomalaisten kiertotalouteen keskittyvien pienten ja keskisuurten yritysten (PK-yritysten) kansainvälistyminen on noussut yhä ajankohtaisemmaksi, kun kestävyyteen pohjautuvan innovaation kysyntä laajenee kansallisten rajojen yli. Tämän kysynnän lisäksi yhä useammat PK-yritykset haluavat laajentua maailmanlaajuisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa keskeiset haasteet, joita nämä yritykset kohtaavat kansainvälistymisprosessin aikana, sekä kartoittaa käytännön ratkaisuja, jotka voivat tukea onnistunutta laajentumista. Teoreettinen viitekehys laadittiin tutkimuksen ja haastattelukysymysten muodostamisen tueksi. Tutkimus toteutettiin empiirisenä kvalitatiivisena tutkimuksena, joka koostui kolmesta puolistrukturoidusta asiantuntijahaastattelusta. Haastateltavat olivat ammattilaisia suomalaisesta yrityksestä, joka toimii aktiivisesti kestävän kehityksen ja kiertotalouden parissa. Haastatteluaineisto analysoitiin koodaustekniikalla, ja analyysin pohjalta tunnistettiin toistuvia teemoja, trendejä ja havaintoja haastateltavien vastauksista.
Tulokset osoittivat, että suomalaiset kiertotalous-PK-yritykset kohtaavat kansainvälistyessään sekä sisäisiä että ulkoisia haasteita, kuten rahoitusrajoitteita, rajallisia henkilöstöresursseja, puutteellista markkinatuntemusta, sääntelyn monimutkaisuutta, kulttuurisia eroja sekä näkyvyyteen liittyviä ongelmia. Näistä haasteista huolimatta tutkimuksessa tunnistettiin useita strategisia ratkaisuja, kuten julkisten tukien hyödyntäminen, paikallisten kumppanuuksien rakentaminen, yhteistyö ja verkostoituminen, markkinatilanteeseen sopeutuminen sekä digitaalisten työkalujen ja tarinankerronnan käyttö markkina-aseman vahvistamiseksi. Tulokset olivat linjassa aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa, sekä tarjosivat samalla käytännönläheisiä, kontekstisidonnaisia näkökulmia suomalaisille kiertotalous-PK-yrityksille.
Tutkimus syventää ymmärrystä siitä, miten kiertotalousyritykset voivat navigoida kansainvälisillä markkinoilla, ja nostaa esiin konkreettisia strategioita, joita yritysjohtajat ja päätöksentekijät voivat hyödyntää kestävän globaalin kasvun edistämiseksi.
The findings revealed that Finnish circular economy SMEs face various internal and external challenges in their internationalization process, including financial constraints, limited human resources, lack of market knowledge, complex regulations, cultural differences, and visibility issues. Despite these obstacles, a number of strategic solutions were identified through this research. These included utilizing government and union support, building local partnerships and collaborations, networking, adapting to the new market conditions, and using digital tools and storytelling to improve market positioning. The results aligned closely with prior research and literature while also offering practical, context-specific insights relevant to Finnish circular economy SMEs.
The study contributes to a deeper understanding of how circular economy SMEs can navigate international markets and highlights actionable strategies that business leaders and policymakers can apply to accelerate sustainable global growth.
Tulokset osoittivat, että suomalaiset kiertotalous-PK-yritykset kohtaavat kansainvälistyessään sekä sisäisiä että ulkoisia haasteita, kuten rahoitusrajoitteita, rajallisia henkilöstöresursseja, puutteellista markkinatuntemusta, sääntelyn monimutkaisuutta, kulttuurisia eroja sekä näkyvyyteen liittyviä ongelmia. Näistä haasteista huolimatta tutkimuksessa tunnistettiin useita strategisia ratkaisuja, kuten julkisten tukien hyödyntäminen, paikallisten kumppanuuksien rakentaminen, yhteistyö ja verkostoituminen, markkinatilanteeseen sopeutuminen sekä digitaalisten työkalujen ja tarinankerronnan käyttö markkina-aseman vahvistamiseksi. Tulokset olivat linjassa aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa, sekä tarjosivat samalla käytännönläheisiä, kontekstisidonnaisia näkökulmia suomalaisille kiertotalous-PK-yrityksille.
Tutkimus syventää ymmärrystä siitä, miten kiertotalousyritykset voivat navigoida kansainvälisillä markkinoilla, ja nostaa esiin konkreettisia strategioita, joita yritysjohtajat ja päätöksentekijät voivat hyödyntää kestävän globaalin kasvun edistämiseksi.