Koto Designmarketin asiakkaiden tiedontarpeet kotimaisten muotibrändien ympäristövastuullisuudesta
Miettinen, Milla (2025)
Miettinen, Milla
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319984
Tiivistelmä
Vaatealan vastuullisuus on ollut viime vuosina osa yhteiskunnallisia keskusteluja ja ala kaipaa selkeitä muutoksia parempaan huomioiden kaikki vastuullisen tuotannon ja kestävän kehityksen osa-alueet. Vaateteollisuudella on valtavat vaikutukset ympäristöön ja se on yksi saastuttavimmista teollisuudenaloista.
Tutkimus selvitti kotimaista muotia myyvän Koto Designmarketin asiakkaiden tiedontarpeita ympäristövastuullisuudesta. Tarkoituksena oli ymmärtää kuinka tärkeänä asiakkaat pitävät ympäristövastuullisuutta ja millä tavoin he toivovat siitä viestittävän.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksen ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä keväällä 2025. Kyselylinkki lisättiin Koto Desigmarketin Instagram- tarinaan, jossa se oli näkyvillä kahtena eri päivänä yhteensä 48 tuntia. Lisäksi linkki lähetettiin uutiskirjeen mukana kanta-asiakkaille.
Aineistosta nousi esiin erityisesti kuluttajien kiinnostus tuotannon läpinäkyvyyteen, ekologisiin materiaaleihin sekä tuotteiden pitkäikäisyyteen. Myös tuotteiden suunnittelu ja valmistus kotimaassa koettiin tärkeäksi. Suurin osa vastaajista piti ympäristövastuullisuutta joko erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä tekijänä vaateostoksilla mikä kertoo sen ohjaavan merkittävästi kulutuskäyttäytymistä. Ympäristövastuullisuus koettiin tärkeänä arvona, mutta osa on valmiita tekemään kompromisseja myös muiden tekijöiden, kuten hinnan tai ulkonäön suhteen.
Valtaosa vastaajista toivoi selkeää ja konkreettista tietoa ympäristövastuullisuudesta ja toivoivat tietoa jaettavan erityisesti tuotteiden mukana myymälässä, verkkosivuilla ja selkeiden sertifikaattien tai merkkien muodossa. Tietoa ympäristövastuullisuudesta kaivattiin siis enemmänkin kuin vain yleisellä tasolla.
Tutkimus selvitti kotimaista muotia myyvän Koto Designmarketin asiakkaiden tiedontarpeita ympäristövastuullisuudesta. Tarkoituksena oli ymmärtää kuinka tärkeänä asiakkaat pitävät ympäristövastuullisuutta ja millä tavoin he toivovat siitä viestittävän.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksen ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä keväällä 2025. Kyselylinkki lisättiin Koto Desigmarketin Instagram- tarinaan, jossa se oli näkyvillä kahtena eri päivänä yhteensä 48 tuntia. Lisäksi linkki lähetettiin uutiskirjeen mukana kanta-asiakkaille.
Aineistosta nousi esiin erityisesti kuluttajien kiinnostus tuotannon läpinäkyvyyteen, ekologisiin materiaaleihin sekä tuotteiden pitkäikäisyyteen. Myös tuotteiden suunnittelu ja valmistus kotimaassa koettiin tärkeäksi. Suurin osa vastaajista piti ympäristövastuullisuutta joko erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä tekijänä vaateostoksilla mikä kertoo sen ohjaavan merkittävästi kulutuskäyttäytymistä. Ympäristövastuullisuus koettiin tärkeänä arvona, mutta osa on valmiita tekemään kompromisseja myös muiden tekijöiden, kuten hinnan tai ulkonäön suhteen.
Valtaosa vastaajista toivoi selkeää ja konkreettista tietoa ympäristövastuullisuudesta ja toivoivat tietoa jaettavan erityisesti tuotteiden mukana myymälässä, verkkosivuilla ja selkeiden sertifikaattien tai merkkien muodossa. Tietoa ympäristövastuullisuudesta kaivattiin siis enemmänkin kuin vain yleisellä tasolla.