Liiketoimintamallin toteuttaminen Lean Startup-menetelmiä hyödyntäen : case Turun kaupungin IT-palvelut
Heinaro, Matti (2015)
Heinaro, Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305593
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja soveltaa Lean Startup-metodologiasta johdettuja Business Model Canvas – ja Lean Canvas-työkaluja. Opinnäytetyön tekijä toteutti näitä työkaluja hyödyntäen liiketoimintamallin Turun kaupungin IT-palveluille. Työssä myös esitellään löytämiäni kehitysehdotuksia, joiden avulla kohdeorganisaatio voi kehittää palveluitaan ja yleistä liiketoimintaansa. Toteutin työtehtäväni kohdeorganisaatiossa 01.09.2014 – 30.11.2014 välisenä aikana.
Laadittu liiketoimintamalli koostuu kymmenestä kulmakivestä, joita ovat ongelma, ratkaisu, avainresurssit, ainutlaatuinen arvolupaus, kilpailuetu, kanavat, asiakassegmentit, yhteistyökumppanit, kulurakenne ja kassavirta. Liiketoimintamallin tarkoituksena on kuvata kohdeorganisaation nykytilaa ja vahvuuksia.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta että empiirisestä osuudesta. Teoreettinen osuus muodostuu kohdeorganisaation esittelystä, Lean Startupin ja siitä johdettujen työkalujen liittyvän kirjallisuuden tutkimisesta sekä asiakaslähtöisen liiketoiminnan tarkastelusta.
Empiirisessä osiossa käydään läpi liiketoimintamallin suunnitteluprosessia, toteuttamaani liiketoimintamallia ja löytämiäni kehitysehdotuksia.
Liiketoimintamalli ja kehitysehdotukset toimivat kohdeorganisaation pohjatietona projektissa, jonka tavoitteena on organisaation tietoliikennepalvelusopimusten kilpailuttaminen sekä seudullisen yhteistyön kehittäminen.
Laadittu liiketoimintamalli koostuu kymmenestä kulmakivestä, joita ovat ongelma, ratkaisu, avainresurssit, ainutlaatuinen arvolupaus, kilpailuetu, kanavat, asiakassegmentit, yhteistyökumppanit, kulurakenne ja kassavirta. Liiketoimintamallin tarkoituksena on kuvata kohdeorganisaation nykytilaa ja vahvuuksia.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta että empiirisestä osuudesta. Teoreettinen osuus muodostuu kohdeorganisaation esittelystä, Lean Startupin ja siitä johdettujen työkalujen liittyvän kirjallisuuden tutkimisesta sekä asiakaslähtöisen liiketoiminnan tarkastelusta.
Empiirisessä osiossa käydään läpi liiketoimintamallin suunnitteluprosessia, toteuttamaani liiketoimintamallia ja löytämiäni kehitysehdotuksia.
Liiketoimintamalli ja kehitysehdotukset toimivat kohdeorganisaation pohjatietona projektissa, jonka tavoitteena on organisaation tietoliikennepalvelusopimusten kilpailuttaminen sekä seudullisen yhteistyön kehittäminen.