Konversiokuorma-autojen hiilijalanjälki: Sähköistämisen ympäristövaikutukset verrattuna uusiin sähkökuorma-autoihin
Mäkinen, Ida (2025)
Mäkinen, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää konversiokuorma-auton hiilijalanjälki ja sen ympäristövaikutukset. Työn toimeksiantajana toimi Etrucks Oy, joka toteuttaa Suomessa toistaiseksi ainoana yrityksenä hyötyajoneuvojen konversioita. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin konversiokuorma-auton soveltuvuutta kiertotalouden periaatteisiin sekä sen tarjoamia mahdollisuuksia raskaan kaluston päästöjen vähentämisessä. Elinkaaritarkastelun ja hiilijalanjäljen laskennan avulla konversioajoneuvon ympäristövaikutuksia voitiin verrata uuden sähkökuorma-auton vaikutuksiin.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kokonaisuutena, jossa hyödynnettiin kirjallisia lähteitä, päästötietokantojen päästökertoimia sekä asiantuntijoiden haastatteluja. Tietojen luotettavuus varmistettiin vertailemalla eri lähteitä kriittisesti ja arvioimalla laskennassa käytettyjen päästökertoimien soveltuvuutta tutkimuskohteeseen.
Tuloksissa havaittiin, että konversiokuorma-auton hiilijalanjälki oli merkittävästi pienempi kuin uuden sähkökuorma-auton, erityisesti ajoneuvon valmistusvaiheen osalta. Lisäksi todettiin, että konversioajoneuvojen hyödyntäminen tuki kiertotalouden periaatteita, koska se pidensi ajoneuvon käyttöikää ja vähensi materiaalien kulutusta.
Johtopäätöksenä esitettiin, että konversiokuorma-autot voivat tarjota kustannustehokkaan ja ympäristön kannalta kestävän vaihtoehdon uusien sähkökuorma-autojen rinnalla. Tuloksia voitiin hyödyntää jatkossa päätöksenteossa, jossa arvioitiin raskaan liikenteen sähköistämisen ja ajoneuvokannan uusiokäytön vaikutuksia.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kokonaisuutena, jossa hyödynnettiin kirjallisia lähteitä, päästötietokantojen päästökertoimia sekä asiantuntijoiden haastatteluja. Tietojen luotettavuus varmistettiin vertailemalla eri lähteitä kriittisesti ja arvioimalla laskennassa käytettyjen päästökertoimien soveltuvuutta tutkimuskohteeseen.
Tuloksissa havaittiin, että konversiokuorma-auton hiilijalanjälki oli merkittävästi pienempi kuin uuden sähkökuorma-auton, erityisesti ajoneuvon valmistusvaiheen osalta. Lisäksi todettiin, että konversioajoneuvojen hyödyntäminen tuki kiertotalouden periaatteita, koska se pidensi ajoneuvon käyttöikää ja vähensi materiaalien kulutusta.
Johtopäätöksenä esitettiin, että konversiokuorma-autot voivat tarjota kustannustehokkaan ja ympäristön kannalta kestävän vaihtoehdon uusien sähkökuorma-autojen rinnalla. Tuloksia voitiin hyödyntää jatkossa päätöksenteossa, jossa arvioitiin raskaan liikenteen sähköistämisen ja ajoneuvokannan uusiokäytön vaikutuksia.
