Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullinen elintarvikeala, opinnoista työelämään: kestävä kehitys osana elintarvikealan perustutkinnon ammatillisia tutkinnonosia Stadin AO:ssa

Vyyryläinen, Viivu (2025)

 
Avaa tiedosto
Vyyryrylainen_Viivu.pdf (406.3Kt)
Lataukset: 


Vyyryläinen, Viivu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120733280
Tiivistelmä
Kestävä kehitys tarkoittaa toimintaa, joka turvaa nykyisten ja tulevien sukupolvien mahdollisuudet hyvään elämään. Sen merkitys on korostunut viime vuosina koulutuksessa ja erityisesti ammatillisessa opetuksessa. Elintarvikealalla kestävän kehityksen edistäminen liittyy muun muassa ympäristöystävällisiin tuotantotapoihin, ruokahävikin vähentämiseen ja eettiseen kuluttamiseen. Ammatillisella koulutuksella on keskeinen rooli näiden periaatteiden juurruttamisessa. Tavoitteena oli selvittää, miten kestävän kehityksen periaatteet sisältyvät elintarvikealan perustutkinnon ammatillisiin tutkinnonosien sisältöihin ja käytännön opetukseen Stadin ammattiopistossa. Lisäksi arvioitiin toteutusta ja tunnistettiin kehittämiskohteita. Tutkimus toteutettiin laadullisena analyysinä, jossa tarkasteltiin opetussuunnitelmia ja haastateltiin opettajia. Tulokset osoittivat, että kestävän kehityksen periaatteet sisältyivät tutkinnon perusteisiin, mutta niiden käytännön toteutus vaihteli opettajien välillä. Haasteina nähtiin työelämäyhteistyön puute, ajanpuute, resurssit ja opetussuunnitelman tulkinta. Vahvuutena korostui opiskelijoiden kiinnostus ja oppilaitoksen strateginen sitoutuminen. Johtopäätöksenä todettiin, että kestävän kehityksen tavoitteet eivät aina konkretisoituneet yhtenäisesti oppimisympäristöissä. Tarvitaan opettajien osaamisen vahvistamista, pedagogista tukea ja yhteisiä toimintamalleja. Lisäksi suositellaan työelämäkumppanuuksien kehittämistä ja täydennyskoulutusta, jotta vihreän siirtymän osaamistarpeisiin voidaan vastata johdonmukaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste