Palvelumuotoilu apuvälineenä Säästötalo ÄijäParkin nuorisoasiakkaiden lisäämisessä
Jukarainen, Piatta (2015)
Jukarainen, Piatta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käyttää palvelumuotoilun työkaluja apuvälineenä palvelun kehittämiseen tavaratalo Säästötalo ÄijäParkissa. Työssä tutkittiin toimeksiantajan omia nuorisoasiakkaita, jotta palvelua voitaisiin kehittää parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa nuorten ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella erilaisella haastattelulla sekä nuorille järjestetyllä workshopilla. Ensim-mäinen haastattelu järjestettiin myymälässä nuorille workshop-osallistujien kartoittamiseksi. Toinen haastattelu pidettiin yrityksen johdolle, ja se koski heidän tavoitteitaan ja vaatimuksiaan workshopiin liittyen. Tutkimus antoi vastauksia nuorten mieltymyksistä myymälän, palvelun, sosiaalisen median, tuotteiden esillepanon ja markkinoinnin suhteen.
Tuloksena saatiin nuorten kriteerejä liittyen siihen, mitä on hyvä palvelu ja mitä Säästötalo ÄijäParkin tulisi kehittää, jotta nämä toiveet toteutuisivat. Kirjallisen osuuden, tutkimuksen tuloksista saadun tiedon sekä omien kokemuksieni pohjalta kehittyi opinnäytteeni produktiivinen osa. Produktiivinen osa koostuu yrityksen johdolle ja myyjille tehdyistä ohjeistuksista sekä sosiaalisen median ja markkinoinnin kehittämisohjeistuksista. Ohjeistuksien avulla yritys pystyy kehittämään nuorille antamaansa palvelua siten, että heistä saadaan lisää ostovoimaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella erilaisella haastattelulla sekä nuorille järjestetyllä workshopilla. Ensim-mäinen haastattelu järjestettiin myymälässä nuorille workshop-osallistujien kartoittamiseksi. Toinen haastattelu pidettiin yrityksen johdolle, ja se koski heidän tavoitteitaan ja vaatimuksiaan workshopiin liittyen. Tutkimus antoi vastauksia nuorten mieltymyksistä myymälän, palvelun, sosiaalisen median, tuotteiden esillepanon ja markkinoinnin suhteen.
Tuloksena saatiin nuorten kriteerejä liittyen siihen, mitä on hyvä palvelu ja mitä Säästötalo ÄijäParkin tulisi kehittää, jotta nämä toiveet toteutuisivat. Kirjallisen osuuden, tutkimuksen tuloksista saadun tiedon sekä omien kokemuksieni pohjalta kehittyi opinnäytteeni produktiivinen osa. Produktiivinen osa koostuu yrityksen johdolle ja myyjille tehdyistä ohjeistuksista sekä sosiaalisen median ja markkinoinnin kehittämisohjeistuksista. Ohjeistuksien avulla yritys pystyy kehittämään nuorille antamaansa palvelua siten, että heistä saadaan lisää ostovoimaa.