Valtakunnallisen poroesteaidan pysyttäminen
Holma, Katriina (2015)
Holma, Katriina
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127778
Tiivistelmä
Poronhoitolaki antaa mahdollisuuden valtakunnallisen poroesteaidan käyttöoikeuden lunastukselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lunastusmenetelmän etenemistä käytännössä sekä arvioida lunastuksesta aiheutuvia kustannuksia.Työssä selvitettiin myös valtakunnallisen poroesteaidan suhdetta rasitteisiin ja mahdollista aidan rasitteeksi saamista. Opinnäytetyössä paneudutaan lisäksi poronhoidon perusteisiin, valtakunnallisiin poroesteaitoihin, valtakuntien välisiin poroestesopimuksiin sekä ongelmiin, joita rajaesteaidan puuttuminen aiheuttaa.
Lunastamista selvitetään kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain säädösten mukaisesti ja rasitemahdollisuutta kiinteistönmuodostamislain nojalla. Maanomistajalle maksettavan kohteenkorvauksen laskemisessa käytetään summa-arvomenetelmää.
Johtopäätöksenä saadaan, että poroesteaidan lunastus tapahtuu kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain säädösten mukaisesti Maanmittauslaitoksen lunastustoimituksessa. Lunastuksen hakijana on valtio ja lunastusluvan myöntää valtioneuvosto. Lunastuksen hakija maksaa lunastustoimituksen kustannukset ja korvaukset kiinteistön omistajalle aidan alle jäävästä maapohjasta sekä puustosta. Rasitemahdollisuutta selvitettäessä kävi selväksi, että poroesteaidan rasitteeksi saaminen on epätodennäköistä. Poroesteaidat eivät kuulu kiinteistönmuodostamislain mukaiseen rasiteluetteloon, joten valtakunnallisen poroesteaidan rasitteeksi saaminen vaatisi lakimuutoksen. Valtakunnallinen poroesteaita ei muutoinkaan sovellu rasitetyypiksi, sillä rasitteen hakijana ei lain mukaan voi olla valtio ja rasitteiden perustaminen perustuu sopimuksiin.
Lunastamista selvitetään kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain säädösten mukaisesti ja rasitemahdollisuutta kiinteistönmuodostamislain nojalla. Maanomistajalle maksettavan kohteenkorvauksen laskemisessa käytetään summa-arvomenetelmää.
Johtopäätöksenä saadaan, että poroesteaidan lunastus tapahtuu kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain säädösten mukaisesti Maanmittauslaitoksen lunastustoimituksessa. Lunastuksen hakijana on valtio ja lunastusluvan myöntää valtioneuvosto. Lunastuksen hakija maksaa lunastustoimituksen kustannukset ja korvaukset kiinteistön omistajalle aidan alle jäävästä maapohjasta sekä puustosta. Rasitemahdollisuutta selvitettäessä kävi selväksi, että poroesteaidan rasitteeksi saaminen on epätodennäköistä. Poroesteaidat eivät kuulu kiinteistönmuodostamislain mukaiseen rasiteluetteloon, joten valtakunnallisen poroesteaidan rasitteeksi saaminen vaatisi lakimuutoksen. Valtakunnallinen poroesteaita ei muutoinkaan sovellu rasitetyypiksi, sillä rasitteen hakijana ei lain mukaan voi olla valtio ja rasitteiden perustaminen perustuu sopimuksiin.