PIENIN On Tärkein : Varhaiskasvattaja ennaltaehkäisemässä ja puuttumassa kiusaamiseen
Kuha, Miia-Liisa; Stafsula, Paula (2015)
Kuha, Miia-Liisa
Stafsula, Paula
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158306
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on kiusaamisen ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyömme tavoitteena on saada tietoa pienten lasten keskuudessa ilmenevän kiusaamisen ennaltaehkäisemisestä ja kiinnittää huomiota kiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön ja sen merkitykseen. Opinnäytetyömme tavoitteena on myös saada tietoa varhaiskasvattajan roolista kiusaamisen ennaltaehkäisijänä, puuttujana sekä turvallisen varhais-kasvatusympäristön luojana. Tahdomme opinnäytetyömme avulla selvittää, millainen on turvallinen varhaiskasvatusympäristö, joka tukee lapsen hyvinvointia, kasvua sekä kehitystä. Meidän tavoitteenamme on löytää konkreettisia keinoja, joiden avulla varhaiskasvattaja voisi oman toimintansa sekä työtapojensa kautta ennaltaehkäistä sekä puuttua kiusaamiseen päiväkodin jokapäiväisessä arjessa.
Olemme käyttäneet opinnäytetyössä laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä olemme käyttäneet avointa kyselylomaketta, johon on vastattu anonyymisti. Kysely on toteutettu Päiväkoti TähtiVekaran henkilökunnalle. Saimme yhteensä kaksitoista vastausta kyselyymme, joiden avulla saimme kokemuksellista tietoa varhaiskasvatuksen kenttätyöstä tutkimuskysymystemme teoreettisen aineistomme tueksi. Päiväkoti TähtiVekarassa ollaan tällä hetkellä päivittämässä kiusaamisen ehkäisyn- ja puuttumisen suunnitelmaa.
Opinnäytetyömme aineiston perusteella ilmeni, että TähtiVekaran päiväkodissa on tapahtunut lasten keskuudessa niin fyysistä, psyykkistä kuin sanallista kiusaamista. Puuttumisen menetelmistä yleisimpiä ovat olleet suora väliintulo, keskustelu, anteeksipyytäminen- ja antaminen. Ennaltaehkäisevän työn muotoina päiväkodissa on käytetty muun muassa sosiaalisten, emotionaalisten sekä tunnetaitojen harjoittelua. Lisäksi ennaltaehkäisevää työtä on tehty ohjaamalla lasten leikkejä sekä olemalla tietoisesti läsnä ja havainnoimalla lapsia. Tärkeäksi kiusaamisen ehkäisyssä on koettu turvallisten rajojen asettaminen sekä henkilökunnan yhteinen linja. Myös pienryhmätoiminta ja kasvatuskumppanuus on koettu tärkeiksi kiusaamisen ehkäisyn näkökulmasta.
Olemme käyttäneet opinnäytetyössä laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä olemme käyttäneet avointa kyselylomaketta, johon on vastattu anonyymisti. Kysely on toteutettu Päiväkoti TähtiVekaran henkilökunnalle. Saimme yhteensä kaksitoista vastausta kyselyymme, joiden avulla saimme kokemuksellista tietoa varhaiskasvatuksen kenttätyöstä tutkimuskysymystemme teoreettisen aineistomme tueksi. Päiväkoti TähtiVekarassa ollaan tällä hetkellä päivittämässä kiusaamisen ehkäisyn- ja puuttumisen suunnitelmaa.
Opinnäytetyömme aineiston perusteella ilmeni, että TähtiVekaran päiväkodissa on tapahtunut lasten keskuudessa niin fyysistä, psyykkistä kuin sanallista kiusaamista. Puuttumisen menetelmistä yleisimpiä ovat olleet suora väliintulo, keskustelu, anteeksipyytäminen- ja antaminen. Ennaltaehkäisevän työn muotoina päiväkodissa on käytetty muun muassa sosiaalisten, emotionaalisten sekä tunnetaitojen harjoittelua. Lisäksi ennaltaehkäisevää työtä on tehty ohjaamalla lasten leikkejä sekä olemalla tietoisesti läsnä ja havainnoimalla lapsia. Tärkeäksi kiusaamisen ehkäisyssä on koettu turvallisten rajojen asettaminen sekä henkilökunnan yhteinen linja. Myös pienryhmätoiminta ja kasvatuskumppanuus on koettu tärkeiksi kiusaamisen ehkäisyn näkökulmasta.