Ohjaustuokio hengitysterveydestä koulutuskuntayhtymä Lappian kaivosalan opiskelijoille
Keskimaunu, Sanna; Pohjanen, Minna (2015)
Keskimaunu, Sanna
Pohjanen, Minna
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188493
Tiivistelmä
Koska kaivannaisteollisuudessa ammattitautiriski on suurentunut ja ammat-tioppilaitoksissa opiskelevat tupakoivat runsaasti, on kaivosalan opiskelijoiden hengitysterveyden edistäminen erittäin tärkeää. Kehittämistehtävän tarkoituk-sena oli toteuttaa kaivosalan opiskelijoille motivoiva ja ajatuksia herättävä oh-jaustuokio sekä tuottaa oppimateriaalia hengitysterveydestä kaivannaisteolli-suuteen liittyen. Tavoitteena oli, että kaivosalan opiskelijat tiedostavat hengitys-terveyteensä vaikuttavia tekijöitä ja saavat valmiuksia tehdä terveyttä edistäviä valintoja.
Kehittämistehtävä toteutettiin projektityönä yhteistyössä Koulutuskuntayhtymä Lappian kanssa. Projektiraportin teoriaosa koostuu kaivannaisteollisuuden pöly- ja kaasualtisteista, niiden terveysvaikutuksista ja niiltä suojautumisesta sekä hengitysterveyteen liittyvistä tutkimuksista. Kehittämistehtävä on jatkoa MineHealth-hankkeen osana tehdylle opinnäytetyölle.
Johtopäätöksenä todettiin, että ihanteellinen ryhmäkoko tämän tyyppisessä ohjaustuokiossa, jossa on mukana myös mittauksia, on noin kymmenen opis-kelijaa. Tällöin puhallustilanteet saadaan rauhallisiksi ja opiskelijoita voidaan ohjata yksilöllisesti. Ohjaustuokion lopuksi kerätyn palautteen mukaan niin ohjaustuokio kuin siinä käytetty materiaalikin olivat onnistuneita. Lähes kaikki vastaajat kertoivat saaneensa uutta tietoa vähintäänkin jonkin verran. Niin ikään lähes kaikki vastaajat kokivat ohjaustuokion olleen hyödyllinen. Asian käsittely ja materiaali olivat kaikkien vastaajien mielestä selkeitä ja ymmärrettä-viä. Koska ammattioppilaitoksen opiskelijaterveydenhuollon voidaan sisällölli-sesti ajatella sijoittuvan työterveyshuollon ja opiskeluterveydenhuollon raja-maastoon, asettaa se myös terveydenhoitajalle erityisiä haasteita ja alan tun-temisen vaatimuksia. Tupakointi on erityinen haaste ammattioppilaitosten ter-veydenhoitajille. Terveydenhoitajalla on oltava valmiuksia ja keinoja puuttua tupakointiin. Olemassa olevaa tietoa ja hyviksi havaittuja menetelmiä pitäisi pystyä hyödyntämään. Terveydenhoitajalle tulisi taata riittävät resurssit, jotta myös tupakointiin puuttuminen olisi realistisesti mahdollista.
Kehittämistehtävä toteutettiin projektityönä yhteistyössä Koulutuskuntayhtymä Lappian kanssa. Projektiraportin teoriaosa koostuu kaivannaisteollisuuden pöly- ja kaasualtisteista, niiden terveysvaikutuksista ja niiltä suojautumisesta sekä hengitysterveyteen liittyvistä tutkimuksista. Kehittämistehtävä on jatkoa MineHealth-hankkeen osana tehdylle opinnäytetyölle.
Johtopäätöksenä todettiin, että ihanteellinen ryhmäkoko tämän tyyppisessä ohjaustuokiossa, jossa on mukana myös mittauksia, on noin kymmenen opis-kelijaa. Tällöin puhallustilanteet saadaan rauhallisiksi ja opiskelijoita voidaan ohjata yksilöllisesti. Ohjaustuokion lopuksi kerätyn palautteen mukaan niin ohjaustuokio kuin siinä käytetty materiaalikin olivat onnistuneita. Lähes kaikki vastaajat kertoivat saaneensa uutta tietoa vähintäänkin jonkin verran. Niin ikään lähes kaikki vastaajat kokivat ohjaustuokion olleen hyödyllinen. Asian käsittely ja materiaali olivat kaikkien vastaajien mielestä selkeitä ja ymmärrettä-viä. Koska ammattioppilaitoksen opiskelijaterveydenhuollon voidaan sisällölli-sesti ajatella sijoittuvan työterveyshuollon ja opiskeluterveydenhuollon raja-maastoon, asettaa se myös terveydenhoitajalle erityisiä haasteita ja alan tun-temisen vaatimuksia. Tupakointi on erityinen haaste ammattioppilaitosten ter-veydenhoitajille. Terveydenhoitajalla on oltava valmiuksia ja keinoja puuttua tupakointiin. Olemassa olevaa tietoa ja hyviksi havaittuja menetelmiä pitäisi pystyä hyödyntämään. Terveydenhoitajalle tulisi taata riittävät resurssit, jotta myös tupakointiin puuttuminen olisi realistisesti mahdollista.