Developing Service Requirements Management as part of Product Development Process in the Case Company
Ahonen, Vesa (2015)
Ahonen, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209263
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoituksena on kehittää palveluvaatimustenhallintaa osana tuotekehitysprosessia kohdeyrityksessä. Niin markkinoiden kuin myös sisäisten palveluvaatimusten tehokas hallinta on ensiarvoisen tärkeää kohdeyritykselle, jotta palveluja voidaan suunnitella ja toteuttaa vastaamaan todellisia tarpeita.
Kohdeyritys on päivittänyt tuotekehitysprosessiaan ja lisännyt yhtenä uutena määriteltynä osana palvelusuunnittelun. Palvelusuunnittelun tarkoituksena on edesauttaa suunnittelua uudelle tuotteelle toteutettavien palveluiden suhteen. Tähän prosessiin liittyen, palveluvaatimusten määrittely sekä niiden hallinnointi, on tunnistettu kehitystarpeeksi, johon tämän työn on tarkoitus vastata.
Tutkimusmenetelmänä työssä sovelletaan toimintatutkimusta. Kirjallisuuden pohjalta tunnistettuja parhaita käytäntöjä liittyen palveluvaatimusten hallintaan, käytetään käsitteellisen viitekehyksen rakentamiseen. Tietoa, jota kerätään kohdeyrityksen sidosryhmiltä, käytetään apuna lopputuloksena esitettävän käytännön suunnittelussa, rakentamisessa sekä validoimisessa
Työn lopputuloksena syntyy kohdeyrityksen tarpeisiin sovellettu käytäntö palveluvaatimusten määrittämiseksi ja hallinnoimiseksi sekä hallinnoimiseen tarvittava vaatimuskirjasto.
Työn lopputulos voidaan nähdä lisäarvona ja panostuksena kohdeyrityksen strategian toteuttamiselle. Tämän voidaan nähdä myös edesauttavan tarjonnan kehittämisessä vastaamaan entistäkin paremmin kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeisiin.
Kohdeyritys on päivittänyt tuotekehitysprosessiaan ja lisännyt yhtenä uutena määriteltynä osana palvelusuunnittelun. Palvelusuunnittelun tarkoituksena on edesauttaa suunnittelua uudelle tuotteelle toteutettavien palveluiden suhteen. Tähän prosessiin liittyen, palveluvaatimusten määrittely sekä niiden hallinnointi, on tunnistettu kehitystarpeeksi, johon tämän työn on tarkoitus vastata.
Tutkimusmenetelmänä työssä sovelletaan toimintatutkimusta. Kirjallisuuden pohjalta tunnistettuja parhaita käytäntöjä liittyen palveluvaatimusten hallintaan, käytetään käsitteellisen viitekehyksen rakentamiseen. Tietoa, jota kerätään kohdeyrityksen sidosryhmiltä, käytetään apuna lopputuloksena esitettävän käytännön suunnittelussa, rakentamisessa sekä validoimisessa
Työn lopputuloksena syntyy kohdeyrityksen tarpeisiin sovellettu käytäntö palveluvaatimusten määrittämiseksi ja hallinnoimiseksi sekä hallinnoimiseen tarvittava vaatimuskirjasto.
Työn lopputulos voidaan nähdä lisäarvona ja panostuksena kohdeyrityksen strategian toteuttamiselle. Tämän voidaan nähdä myös edesauttavan tarjonnan kehittämisessä vastaamaan entistäkin paremmin kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeisiin.