TUTKIMUS ALAKOULULAISTEN UIMAOPETUKSESTA JA SEN KEHITYSTARPEISTA KOKKOLAN UINTIKESKUS VESIVEIJARISSA
Salminen, Olli (2015)
Salminen, Olli
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219495
Tiivistelmä
Kokkolan Liikuntapalvelut tarjoavat opetussuunnitelman mukaista uimaopetusta Uintikeskus VesiVeijarissa alakoulujen 1-3 luokkalaisille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kysely alakoulujen 1-3 luokkalaisten opettajille ja tämän kautta kehittää Uintikeskus VesiVeijarissa tapahtuvaa uimaopetusta. Uintikeskus VesiVeijari on toiminut Kokkolassa vuodesta 1985 asti, mutta vasta nyt uimaopetuksesta tehtiin tutkimus.
Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa koskien uimaopetusta ja saatiin selville erilaisia kehittämistarpeita. Yksi suurimmista kehittämistarpeista oli poikien puku- ja pesutilojen valvonta. Toisena pienempänä, mutta tärkeänä asiana tuli selville, että alakoulujen opettajat kaipaavat lisäkoulutusta uimaopetuksesta ja uintitekniikoista. Kolmantena keskeisenä kehittämistarpeena tulivat ilmi myös uimaopettajan sijaiset. Hekin ovat ammattitaitoisia, mutta kaipaavat silti lisää koulutusta, koska opettavat uimista paljon harvemmin.
Teoreettinen osuus koostuu kahdesta eri osa-alueesta, jotka ovat asiakastyytyväisyys ja palvelun laatu. Opinnäytetyössä on myös alussa johdanto ja VesiVeijarista kertova osuus. Myös tutkimuksen tavoitteet, toteutus ja menetelmät on raportoitu. Lopussa on esitetty uimaopetuksen kyselyn tulokset sekä johtopäätökset ja toiminnan kehittämistä koostuva osuus.
Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa koskien uimaopetusta ja saatiin selville erilaisia kehittämistarpeita. Yksi suurimmista kehittämistarpeista oli poikien puku- ja pesutilojen valvonta. Toisena pienempänä, mutta tärkeänä asiana tuli selville, että alakoulujen opettajat kaipaavat lisäkoulutusta uimaopetuksesta ja uintitekniikoista. Kolmantena keskeisenä kehittämistarpeena tulivat ilmi myös uimaopettajan sijaiset. Hekin ovat ammattitaitoisia, mutta kaipaavat silti lisää koulutusta, koska opettavat uimista paljon harvemmin.
Teoreettinen osuus koostuu kahdesta eri osa-alueesta, jotka ovat asiakastyytyväisyys ja palvelun laatu. Opinnäytetyössä on myös alussa johdanto ja VesiVeijarista kertova osuus. Myös tutkimuksen tavoitteet, toteutus ja menetelmät on raportoitu. Lopussa on esitetty uimaopetuksen kyselyn tulokset sekä johtopäätökset ja toiminnan kehittämistä koostuva osuus.