Noutopistepalvelun työohje : IKEA Raisio
Lehtimäki, Eetu (2015)
Lehtimäki, Eetu
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229693
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia työohje IKEA Raision noutopistepalveluun. Työohjeen
avulla toiminnan tulisi tehostua ja sitä noudattamalla työtavat nopeutuisivat sekä
yhdenmukaistuisivat. Työohjeen on tarkoitus olla apuna niin vanhoille kuin uusillekin
työntekijöille.
Noutopistepalvelu on IKEA:n uusin verkkokauppaan liittyvä palvelu ja se on avattu asiakkaille
Raisiossa vuoden 2014 syyskuussa. Toimintatavat noutopistepalvelussa ovat vakiintuneet
alkuvuoteen 2015 mennessä ja niille oli tarve saada kirjallinen ohje. Työohjeiden tekemistä
varten perehdyttiin noutopistepalvelun prosessiin ja haastateltiin työntekijöitä. Työohjeen
selkeyttämiseksi ja havainnollistamisen helpottamiseksi työvaiheiden kuvaamiseen on käytetty
paljon kuvia.
Työn teoriosuudessa on kerrottu sähköisen kaupan vaikutuksista toimitusketjuun ja prosessien
kuvaamisesta. Lisäksi työssä kerrotaan noutopistepalvelun toiminnasta ja tarkoituksista, sekä
kuvataan noutopistepalvelun prosessi IKEA Raisiossa. Lopuksi pohditaan jatkokehitysideoita ja
päästään johtopäätöksiin. Jatkokehitysideoissa on esitetty erilaisia mahdollisuuksia tehostaa
noutopistepalvelun prosessia. Kehitysideoita käyttämällä työtavat voisivat nopeutua ja
yksinkertaistua edelleen.
avulla toiminnan tulisi tehostua ja sitä noudattamalla työtavat nopeutuisivat sekä
yhdenmukaistuisivat. Työohjeen on tarkoitus olla apuna niin vanhoille kuin uusillekin
työntekijöille.
Noutopistepalvelu on IKEA:n uusin verkkokauppaan liittyvä palvelu ja se on avattu asiakkaille
Raisiossa vuoden 2014 syyskuussa. Toimintatavat noutopistepalvelussa ovat vakiintuneet
alkuvuoteen 2015 mennessä ja niille oli tarve saada kirjallinen ohje. Työohjeiden tekemistä
varten perehdyttiin noutopistepalvelun prosessiin ja haastateltiin työntekijöitä. Työohjeen
selkeyttämiseksi ja havainnollistamisen helpottamiseksi työvaiheiden kuvaamiseen on käytetty
paljon kuvia.
Työn teoriosuudessa on kerrottu sähköisen kaupan vaikutuksista toimitusketjuun ja prosessien
kuvaamisesta. Lisäksi työssä kerrotaan noutopistepalvelun toiminnasta ja tarkoituksista, sekä
kuvataan noutopistepalvelun prosessi IKEA Raisiossa. Lopuksi pohditaan jatkokehitysideoita ja
päästään johtopäätöksiin. Jatkokehitysideoissa on esitetty erilaisia mahdollisuuksia tehostaa
noutopistepalvelun prosessia. Kehitysideoita käyttämällä työtavat voisivat nopeutua ja
yksinkertaistua edelleen.