LogiApps-toiminnanohjausjärjestelmän optimointipalvelun soveltuvuus ja hyödyt pienpakettien jakeluun
Horppu, Juuso (2015)
Horppu, Juuso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Silvasti Softwaren kehittämän LogiApps-toiminnanohjausjärjestelmän optimointipalvelun kykyä laatia reititys pienpakettien jake-lussa toimivalle asiakasyritykselle. Työn toisena tavoitteena oli tutkia, millaisia säästöjä LogiAppsin optimointipalvelun suunnittelemalla reitityksellä on mahdollista saavuttaa, kun optimoitua reittiä verrataan ajojärjestelijän tekemään reittisuunnitelmaan.
Työhön kerättiin dataa asiakasyrityksen tietojärjestelmästä sekä yrityksen toiminnasta tehdyistä selvityksistä. Lisäksi tietoa asiakasyrityksen toiminnasta kerättiin haastattele-malla asiakasyrityksen henkilökuntaa sekä toimintaa havainnoimalla. Reittien optimointi suoritettiin LogiAppsin optimointipalvelua hyväksikäyttäen.
Työn tulokset paljastivat, että reittien optimoinnilla on mahdollista saavuttaa 5–15 %:n vähennys päivän aikana ajettuihin kilometreihin. Tärkeä optimoinnilla saavutettu hyöty oli myös ajoneuvojen määrän väheneminen. Vaikka optimoimalla saavutettiin luvuilla mitattuna selkeitä säästöjä, optimointipalvelun käyttöönotto asiakasyrityksen operatiivi-sessa ajojärjestelyssä olisi vaikeaa, sillä tutkimus paljasti muutamia puutteita optimointi-palvelun toiminnassa sekä käyttöliittymässä. Erityisesti dynaamisen optimoinnin sekä vyöhyke-optimoinnin puuttuminen vaikeuttavat optimointipalvelun käyttöä kyseisen yrityksen toiminnassa.
Työhön kerättiin dataa asiakasyrityksen tietojärjestelmästä sekä yrityksen toiminnasta tehdyistä selvityksistä. Lisäksi tietoa asiakasyrityksen toiminnasta kerättiin haastattele-malla asiakasyrityksen henkilökuntaa sekä toimintaa havainnoimalla. Reittien optimointi suoritettiin LogiAppsin optimointipalvelua hyväksikäyttäen.
Työn tulokset paljastivat, että reittien optimoinnilla on mahdollista saavuttaa 5–15 %:n vähennys päivän aikana ajettuihin kilometreihin. Tärkeä optimoinnilla saavutettu hyöty oli myös ajoneuvojen määrän väheneminen. Vaikka optimoimalla saavutettiin luvuilla mitattuna selkeitä säästöjä, optimointipalvelun käyttöönotto asiakasyrityksen operatiivi-sessa ajojärjestelyssä olisi vaikeaa, sillä tutkimus paljasti muutamia puutteita optimointi-palvelun toiminnassa sekä käyttöliittymässä. Erityisesti dynaamisen optimoinnin sekä vyöhyke-optimoinnin puuttuminen vaikeuttavat optimointipalvelun käyttöä kyseisen yrityksen toiminnassa.