Uusi biokaasun tankkausasema ja sen logistiikka
Marttinen, Ilkka (2015)
Marttinen, Ilkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710716
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin biokaasun tankkausaseman sijoittamista Jyväskylään sekä siihen liittyvää logistiikkaa. Työ on osa Jyväskylän ammattikorkeakoulun hanketta, jossa muutetaan 60 tonnin kuorma-autoja käyttämään dieselin lisäksi biokaasua. Näiden kuor-ma-autojen päästöluokitus on välillä Euro 3 – 6. Taustalla on Euroopan Unionin ilmasto- ja energiapolitiikka, jonka tavoitteena on nostaa uusiutuvien energialähteiden osuutta liikenteessä. Suomen tavoitteena on, että kaikista energialähteistä uusiutuvien osuus olisi 20 % vuoteen 2020 mennessä.
Teoreettisessa osassa tarkastellaan metaanikaasujen ominaisuuksia, ympäristövaikutuksia sekä niiden tuotantoa ja hankintaa. Lisäksi tarkastellaan metaanikaasuautoilun tilaa Suomessa sekä muissa Pohjoismaissa. Teoriapohjassa esitellään myös biokaasun tankkausaseman perustamisen edellytykset ja mahdollisia edistämiskeinoja. Tutkimusaineisto perustuu muihin alan tutkimuksiin.
Tuloksista selvisi, että Jyväskylän seudulla on kasvava biokaasuautoilukanta, ja myös yritysten taholta on kiinnostusta biokaasuautoiluun siirtymiseen. Jyväskylässä on tarve biokaasun tankkausasemalle, mutta tämän sijoittaminen edellyttäisi ehdottomasti sidosryhmien mukaan liittymistä. Tarvittava biokaasu olisi mahdollista tuoda tankkausasemalle maantiekuljetuksin muista kohteista. Jyväskylän seudun tuotantolaitosten tuotantomäärät ovat riittävät, joten niille olisi mahdollista rakentaa jalostuslaitos. Tässä tapauksessa biokaasu voitaisiin esimerkiksi kuljettaa tankkausasemalle putkistoa pitkin. Biokaasun käyttö on merkittävä keino vähentää kasvihuonekaasu- ja liikennepäästöjä, ja sen käytön edistämiseen tarvitaan valtiolta tukitoimia, helpotuksia sekä muutoksia lainsäädäntöön.
Teoreettisessa osassa tarkastellaan metaanikaasujen ominaisuuksia, ympäristövaikutuksia sekä niiden tuotantoa ja hankintaa. Lisäksi tarkastellaan metaanikaasuautoilun tilaa Suomessa sekä muissa Pohjoismaissa. Teoriapohjassa esitellään myös biokaasun tankkausaseman perustamisen edellytykset ja mahdollisia edistämiskeinoja. Tutkimusaineisto perustuu muihin alan tutkimuksiin.
Tuloksista selvisi, että Jyväskylän seudulla on kasvava biokaasuautoilukanta, ja myös yritysten taholta on kiinnostusta biokaasuautoiluun siirtymiseen. Jyväskylässä on tarve biokaasun tankkausasemalle, mutta tämän sijoittaminen edellyttäisi ehdottomasti sidosryhmien mukaan liittymistä. Tarvittava biokaasu olisi mahdollista tuoda tankkausasemalle maantiekuljetuksin muista kohteista. Jyväskylän seudun tuotantolaitosten tuotantomäärät ovat riittävät, joten niille olisi mahdollista rakentaa jalostuslaitos. Tässä tapauksessa biokaasu voitaisiin esimerkiksi kuljettaa tankkausasemalle putkistoa pitkin. Biokaasun käyttö on merkittävä keino vähentää kasvihuonekaasu- ja liikennepäästöjä, ja sen käytön edistämiseen tarvitaan valtiolta tukitoimia, helpotuksia sekä muutoksia lainsäädäntöön.