Olutopas myyjien osaamisen kehittämiseen: Case Alko Oy
Mannermaa, Niina; Joutsen, Anniina (2015)
Mannermaa, Niina
Joutsen, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209120
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia olutopas, jonka avulla pyrittiin lisäämään Alkon myyjien oluttietoutta. Oppaan tarkoituksena on lisätä oluen myyntiä ja mahdollistaa myyjien lisäkoulutus sekä myymälöissä että sisäisissä henkilöstökoulutuksissa. Toimeksiantajana oli Alko Oy. Alko Oy on Suomen valtion omistama alkoholijuomien vähittäiskauppa, jolla on yksinoikeus yli 4,7% alkoholijuomien myyntiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi teoriaa oppaan kirjoittamisen vaiheista, osaamisen kehittämisestä, tuotetuntemuksesta ja oluesta. Keskeisinä alateemoina olivat oppaan kirjoittamiseen sisältyvät aiheet, kuten typografia ja värien merkitys, sekä henkilöstön kouluttamisen tärkeys.
Opinnäytetyössä käytettyjä kehittämismenetelmiä olivat teemahaastattelu, netscouting ja benchmarking. Myyjille tehdyn teemahaastattelun avulla saatiin tietoa, millaiselle oppaalle myyjien mielestä olisi tarvetta. Tulosten perusteella pystyttiin rajaamaan aihetta, jotta oppaasta ei tulisi liian laaja eikä käsittelisi jo tiedossa olevia asioita. Olutoppaan asiasisältö rajattiin käsittelemään oluiden valmistuksessa käytettäviä humalia ja maltaita, sekä olutta ruuan valmistuksessa. Netscoutingin ja benchmarkingin avulla saatiin näkemys siihen, millainen oppaan ulkoasu tulisi olemaan, sillä oppaasta haluttiin samankaltainen värimaailmaltaan kuin Alkon omat julkaisut.
Tuotoksena saatiin opas, josta julkaistiin painettu word-muodossa oleva ja sähköinen powerpoint-muodossa oleva versio, jonka voi laittaa esimerkiksi sisäiseen viestintäkanavaan intranettiin. Opasta voidaan käyttää sisäisissä koulutuksissa ja myyjien apuna myymälöissä. Oppaan selaaminen on helppoa ja tietojen löytäminen käy nopeasti. Oppaasta löytyvien tietojen avulla asiakkaita voidaan palvella entistä paremmin. Toimeksiantajan mukaan valmis olutopas oli hyvin onnistunut tuotos. Oppaaseen oli kirjoitettu kaikki oleellinen tieto, ja opas oli selkeä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi teoriaa oppaan kirjoittamisen vaiheista, osaamisen kehittämisestä, tuotetuntemuksesta ja oluesta. Keskeisinä alateemoina olivat oppaan kirjoittamiseen sisältyvät aiheet, kuten typografia ja värien merkitys, sekä henkilöstön kouluttamisen tärkeys.
Opinnäytetyössä käytettyjä kehittämismenetelmiä olivat teemahaastattelu, netscouting ja benchmarking. Myyjille tehdyn teemahaastattelun avulla saatiin tietoa, millaiselle oppaalle myyjien mielestä olisi tarvetta. Tulosten perusteella pystyttiin rajaamaan aihetta, jotta oppaasta ei tulisi liian laaja eikä käsittelisi jo tiedossa olevia asioita. Olutoppaan asiasisältö rajattiin käsittelemään oluiden valmistuksessa käytettäviä humalia ja maltaita, sekä olutta ruuan valmistuksessa. Netscoutingin ja benchmarkingin avulla saatiin näkemys siihen, millainen oppaan ulkoasu tulisi olemaan, sillä oppaasta haluttiin samankaltainen värimaailmaltaan kuin Alkon omat julkaisut.
Tuotoksena saatiin opas, josta julkaistiin painettu word-muodossa oleva ja sähköinen powerpoint-muodossa oleva versio, jonka voi laittaa esimerkiksi sisäiseen viestintäkanavaan intranettiin. Opasta voidaan käyttää sisäisissä koulutuksissa ja myyjien apuna myymälöissä. Oppaan selaaminen on helppoa ja tietojen löytäminen käy nopeasti. Oppaasta löytyvien tietojen avulla asiakkaita voidaan palvella entistä paremmin. Toimeksiantajan mukaan valmis olutopas oli hyvin onnistunut tuotos. Oppaaseen oli kirjoitettu kaikki oleellinen tieto, ja opas oli selkeä.