Kisapuiston Ruokapalvelun asiakastyytyväisyys
Lappi, Laura (2015)
Lappi, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312210
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kisapuiston Ruokapalvelulle yrittäjän toiveesta kesällä 2014. Nykypäivänä kilpailu on kovaa toimialaan katsomatta, joten asiakastyytyväisyyteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä ruokapalvelun asiakkaat ovat yritykseen ja onko asiakkailla tarvetta lisäpalveluille sekä muita heidän toiveitaan yritystä koskien. Yritys haluaa kehittää toimintaansa, ja parhaiten se onnistuu asiakkaita haastattelemalla. Yrityksessä on jo ennen asiakastyytyväisyyskyselyn tekemistä mietitty ideoita asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena asiakkaita haastattelemalla. Haastattelut perustuivat asiakkaitten vapaaehtoisuuteen osallistua kyselyyn. Asiakkailla oli myös mahdollisuus täyttää kyselylomake itsenäisesti. Näin ollen pystyttiin selvittämään se, onko haastattelijalla merkitystä asiakkaan vastauksiin ja sitä kautta kyselyn tulok-siin. Kuitenkaan tässä opinnäytetyössä ei haastattelijalla ollut merkitystä tuloksiin. Vastauksia saatiin 94 asiakkaal-ta.
Kyselyn tulokset olivat positiivisia ja asiakastyytyväisyyttä tukevia. Asiakkaat olivat tyytyväisiä yrityksen tuotta-maan ruokapalveluun sekä heitä palvelleeseen henkilökuntaan. Asiakkaitten suosikkiruokia olivat kalaruuat, liha-pullat muusilla ja karjalanpaisti. Kehitysideoita asiakkailta saatiin vähän, ja ne on suhteellisen helppo toteuttaa il-man, että kustannukset nousevat. Asiakkailla ei myöskään ollut juurikaan tarvetta lisäpalveluille, sillä useammat asiakkaat tulevat toimeen itsenäisesti tai saavat tarvitsemiaan palveluja muilta tahoilta.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena asiakkaita haastattelemalla. Haastattelut perustuivat asiakkaitten vapaaehtoisuuteen osallistua kyselyyn. Asiakkailla oli myös mahdollisuus täyttää kyselylomake itsenäisesti. Näin ollen pystyttiin selvittämään se, onko haastattelijalla merkitystä asiakkaan vastauksiin ja sitä kautta kyselyn tulok-siin. Kuitenkaan tässä opinnäytetyössä ei haastattelijalla ollut merkitystä tuloksiin. Vastauksia saatiin 94 asiakkaal-ta.
Kyselyn tulokset olivat positiivisia ja asiakastyytyväisyyttä tukevia. Asiakkaat olivat tyytyväisiä yrityksen tuotta-maan ruokapalveluun sekä heitä palvelleeseen henkilökuntaan. Asiakkaitten suosikkiruokia olivat kalaruuat, liha-pullat muusilla ja karjalanpaisti. Kehitysideoita asiakkailta saatiin vähän, ja ne on suhteellisen helppo toteuttaa il-man, että kustannukset nousevat. Asiakkailla ei myöskään ollut juurikaan tarvetta lisäpalveluille, sillä useammat asiakkaat tulevat toimeen itsenäisesti tai saavat tarvitsemiaan palveluja muilta tahoilta.