Sponsoroinnin rooli urheiluhallin rahoituksessa : Case: Agilityhalli
Kukkohovi, Annina (2015)
Kukkohovi, Annina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512544
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on sponsoroinnin rooli urheiluhallin ja tässä tapaustutkimuksessa agilityhallin rahoituksessa. Aineistoa kerätään Suomessa sijaitsevien agilityhallien rakennuttaneilta agility-yhdistyksiltä.
Sponsoroinnilla pyritään saumattomaan yhteistyöhön jossa molemmat osapuolet hyötyvät. Yhteistyössä sponsori (yritys) antaa kohteelle (yhdistys, järjestö, toiminta) jonkin aineellisen, rahallisen hyödykkeen tai palvelun jollekin toiminnalle, saadakseen vastavuoroisesti näky-vyyttä ja myynnin kasvua yritykselleen. Sponsoroinnilla ei suoraan markkinoida yritystä, vaan tarkoitus on välillisesti luoda mielikuvia yrityksestä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsoroinnin roolia urheiluhallin rahoituksessa, ja tässä tapa-uksessa keskittyen agilityhalleihin. Tutkimuskohteiksi on valittu Suomessa olemassa olevat agilityä varten perustetut hallit ja hallien omistavat yhdistykset. Agilityä harrastaa maailman-laajuisesti yli 100 000 ja Suomessa jo yli 12 000 ihmistä, ja lajin suosio kasvaa kokoajan.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa selvitetään tutkimusongel-maan ratkaisua: ”Mikä on sponsoroinnin rooli urheiluhallin rahoituksessa?”. Aineistoa kerätään lomakehaastattelulla ja kirjoittajan henkilökohtaiseen havainnointiin agilityn aktiiviharrastajana.
Sponsoroinnilla pyritään saumattomaan yhteistyöhön jossa molemmat osapuolet hyötyvät. Yhteistyössä sponsori (yritys) antaa kohteelle (yhdistys, järjestö, toiminta) jonkin aineellisen, rahallisen hyödykkeen tai palvelun jollekin toiminnalle, saadakseen vastavuoroisesti näky-vyyttä ja myynnin kasvua yritykselleen. Sponsoroinnilla ei suoraan markkinoida yritystä, vaan tarkoitus on välillisesti luoda mielikuvia yrityksestä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsoroinnin roolia urheiluhallin rahoituksessa, ja tässä tapa-uksessa keskittyen agilityhalleihin. Tutkimuskohteiksi on valittu Suomessa olemassa olevat agilityä varten perustetut hallit ja hallien omistavat yhdistykset. Agilityä harrastaa maailman-laajuisesti yli 100 000 ja Suomessa jo yli 12 000 ihmistä, ja lajin suosio kasvaa kokoajan.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa selvitetään tutkimusongel-maan ratkaisua: ”Mikä on sponsoroinnin rooli urheiluhallin rahoituksessa?”. Aineistoa kerätään lomakehaastattelulla ja kirjoittajan henkilökohtaiseen havainnointiin agilityn aktiiviharrastajana.