Sosiaalisen median käyttöopas Laurea Eventsille markkinoinnin tueksi
Vauhkonen, Satu (2015)
Vauhkonen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512537
Tiivistelmä
Sosiaalinen media mielletään helposti ajanvietteeksi ja sen eri kanavat vain viihteellisiksi palveluiksi. Sosiaalisen median käyttö on kuitenkin jo pitkään ollut aktiivista B2C-markkinoinnissa ja on myös kasvavassa määrin alkanut jalkautua B2B-markkinointiin. Sosiaalinen media on yrityksille ainutlaatuinen ja kustannustehokas keino rakentaa brändiä, lisätä asiakasdialogia ja edistää myyntiä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tukea Laurea-ammattikorkeakoulussa toimivaa Laurea Events -oppimisympäristöä lisäämään tapahtumapalvelujen myyntiä ulkoisille asiakkaille kehittämällä yrityksen digitaalista markkinointia. Kehitettäväksi osa-alueeksi valittiin markkinointi sosiaalisessa mediassa, sillä kyseinen markkinointikanava on yritykselle uusi ja lupaava. Tavoitteena on luoda Laurea Eventsille yksilöity sosiaalisen median käyttöopas, jonka puoleen Laurea Eventsin työntekijät voivat kääntyä aloitellessaan markkinointia sosiaalisessa mediassa ja jota tulevaisuudessa voidaan hyödyntää myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiin, digitaaliseen markkinointiin ja sisältöstrategian laadintaan sekä sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median palveluista tarkasteluun valittiin Facebook, Instagram, Twitter ja Youtube. Laurea Eventsin työntekijöille tehdyn strukturoidun ryhmähaastattelun avulla selvitettiin yrityksen sosiaalisen median profiilin nykytila sekä yrityksen toiveet ja tavoitteet tulevaisuuden suhteen: Miten ja minkälaisena sosiaalisessa mediassa halutaan esiintyä ja mitä toiminnalla halutaan saavuttaa? Benchmarking–menetelmällä selvitettiin kolmen kilpailevan tapahtumanjärjestäjän tapoja markkinoida palvelujaan sosiaalisessa mediassa. Lopuksi opinnäytetyön lopputuleman eli Sosiaalisen median käyttöoppaan käytettävyyttä ja luotettavuutta arvioitiin SWOT-analyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että rakentaakseen toivotun imagon ammattimaisena tapahtumapalvelujen järjestäjänä ja lisätäkseen myyntiä ulkoisille asiakkaille Laurea Eventsin kannattaa ryhtyä markkinoimaan yritystä ja palveluitaan sosiaalisessa mediassa. Saavuttaakseen tavoitteensa yrityksen tulee sekä tuottaa viihteellistä sisältöä kerätäkseen lisää seuraajia että olla aktiivisesti läsnä valikoidussa kanavissa harjoittamalla vuorovaikutteista viestintää. SWOT-analyysi kuitenkin muistuttaa, että digitaalinen markkinointi elää jatkuvasti ja suositut sosiaalisen median kanavat vaihtelevat nopealla tahdilla. Tämän vuoksi laaditun Sosiaalisen median käyttöoppaan sisältöä tulee päivittää usein. Jatkoselvityksen aiheiksi ehdotetaan Sosiaalisen median käyttöoppaan käyttöönoton vaikutusten mittaamista yrityksen myyntiin ja perehdytysprosessiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tukea Laurea-ammattikorkeakoulussa toimivaa Laurea Events -oppimisympäristöä lisäämään tapahtumapalvelujen myyntiä ulkoisille asiakkaille kehittämällä yrityksen digitaalista markkinointia. Kehitettäväksi osa-alueeksi valittiin markkinointi sosiaalisessa mediassa, sillä kyseinen markkinointikanava on yritykselle uusi ja lupaava. Tavoitteena on luoda Laurea Eventsille yksilöity sosiaalisen median käyttöopas, jonka puoleen Laurea Eventsin työntekijät voivat kääntyä aloitellessaan markkinointia sosiaalisessa mediassa ja jota tulevaisuudessa voidaan hyödyntää myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiin, digitaaliseen markkinointiin ja sisältöstrategian laadintaan sekä sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median palveluista tarkasteluun valittiin Facebook, Instagram, Twitter ja Youtube. Laurea Eventsin työntekijöille tehdyn strukturoidun ryhmähaastattelun avulla selvitettiin yrityksen sosiaalisen median profiilin nykytila sekä yrityksen toiveet ja tavoitteet tulevaisuuden suhteen: Miten ja minkälaisena sosiaalisessa mediassa halutaan esiintyä ja mitä toiminnalla halutaan saavuttaa? Benchmarking–menetelmällä selvitettiin kolmen kilpailevan tapahtumanjärjestäjän tapoja markkinoida palvelujaan sosiaalisessa mediassa. Lopuksi opinnäytetyön lopputuleman eli Sosiaalisen median käyttöoppaan käytettävyyttä ja luotettavuutta arvioitiin SWOT-analyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että rakentaakseen toivotun imagon ammattimaisena tapahtumapalvelujen järjestäjänä ja lisätäkseen myyntiä ulkoisille asiakkaille Laurea Eventsin kannattaa ryhtyä markkinoimaan yritystä ja palveluitaan sosiaalisessa mediassa. Saavuttaakseen tavoitteensa yrityksen tulee sekä tuottaa viihteellistä sisältöä kerätäkseen lisää seuraajia että olla aktiivisesti läsnä valikoidussa kanavissa harjoittamalla vuorovaikutteista viestintää. SWOT-analyysi kuitenkin muistuttaa, että digitaalinen markkinointi elää jatkuvasti ja suositut sosiaalisen median kanavat vaihtelevat nopealla tahdilla. Tämän vuoksi laaditun Sosiaalisen median käyttöoppaan sisältöä tulee päivittää usein. Jatkoselvityksen aiheiksi ehdotetaan Sosiaalisen median käyttöoppaan käyttöönoton vaikutusten mittaamista yrityksen myyntiin ja perehdytysprosessiin.