Muotiblogien vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen Arabimaissa muotibloggaajien kokemusten mukaan : Case: Ivana Helsinki
Kotovaara, Jenni (2015)
Kotovaara, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten muotiblogit vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen valituissa Arabimaissa: Kuwaitissa, Saudi-Arabiassa ja Yhdistyneiden Arabiemiraattien Dubaissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, onko blogimarkkinointi hyödyllinen tapa markkinoida tutkimukseen valituissa maissa ja kuinka yritysyhteistyö bloggaajien kanssa toimii. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi arabimaisten bloggaajien tietämystä Skandinaviasta ja Suomesta sekä heidän kiinnostustaan tehdä yhteistyötä Ivana Helsingin kanssa. Opinnäytetyön teoria koostuu blogimarkkinoinnista, ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä tutkimukseen liittyvien Arabimaiden markkinoista ja eri medioiden käytöstä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska ilmiöstä haluttiin saada tietoa mahdollisimman kattavasti. Tutkimus tehtiin sähköpostihaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin neljää muotibloggaajaa. Tutkimustulokset analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen mukaan blogimarkkinointi koetaan hyväksi keinoksi päästä esille Arabimaissa, koska internet on jokapäiväinen kommunikointiväline. Blogimarkkinointi on myös edullinen tapa markkinoida. Tutkimuksessa selvisi, että muotiblogit vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen, koska bloggaajiin luotetaan ja heitä ihannoidaan. Muotiblogit vaikuttavat ostokäyttäytymiseen tutkimuksen mukaan myös sen vuoksi, että bloggaajiin on helppo samaistua. Tutkimuksessa kävi ilmi, että haastatellut bloggaajat olivat innokkaita tekemään suomalaisen muotiyrityksen kanssa yhteistyötä. Toimeksiantaja sai tutkimuksen avulla tietoa blogimarkkinoinnin hyödyllisyydestä ja voi tutkimustiedon avulla alkaa rakentaa suunnitelmaa tulevalle blogiyhteistyölle.