"Yhteinen asia, yhteiset huolet ja ilot" : Vanhempien ja opettajien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Saaranen, Johanna (2015)
Saaranen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081514001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081514001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään pohjoissuomalaisen yhtenäiskoulun 0 -9 luokkien oppilaiden vanhempien ja opettajien näkemyksiä ja kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Aineiston avulla oli tarkoitus saada uudenlaista tietoa yhteistyöhön liittyen, jota voitaisiin käyttää apuna kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämisessä. Aineisto kerättiin Webropol – kyselylomakkeilla maaliskuussa 2015. Kyselyjen linkit lähetettiin sähköisen Helmi-reissuvihkon välityksellä. Kyselyyn osallistui 48 vanhempaa ja 11 opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käyttäen ja hyödyntämällä Webropol – kyselyohjelman työkaluja.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina nousi esiin se, että sekä vanhemmat että opettajat kokivat henkilökohtaiset tapaamiset koululla toimivimmaksi yhteistyömuodoksi. Kaikki kyselyyn vastanneet myös kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Kehittämisen kohteena vastauksissa nousi esille opettajien puolelta vanhempien osallisuuden lisääminen. Vanhemmat toivat esille kehittämistarpeita sähköiseen reissuvihkoon ja vanhempainvarttikäytäntöihin liittyen. Sekä vanhemmat että opettajat olivat sitä mieltä, että yhteisiä tapahtumia ja avoimien ovien päiviä voisi järjestää enemmän.
Jatkossa aihetta voisi syventää tutkimalla asiaa vielä enemmän kasvatuskumppanuuden näkökulmasta tai toimintatutkimuksen kautta ottamalla perheet ja koulu mukaan yhteistyön kehittämiseen.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina nousi esiin se, että sekä vanhemmat että opettajat kokivat henkilökohtaiset tapaamiset koululla toimivimmaksi yhteistyömuodoksi. Kaikki kyselyyn vastanneet myös kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Kehittämisen kohteena vastauksissa nousi esille opettajien puolelta vanhempien osallisuuden lisääminen. Vanhemmat toivat esille kehittämistarpeita sähköiseen reissuvihkoon ja vanhempainvarttikäytäntöihin liittyen. Sekä vanhemmat että opettajat olivat sitä mieltä, että yhteisiä tapahtumia ja avoimien ovien päiviä voisi järjestää enemmän.
Jatkossa aihetta voisi syventää tutkimalla asiaa vielä enemmän kasvatuskumppanuuden näkökulmasta tai toimintatutkimuksen kautta ottamalla perheet ja koulu mukaan yhteistyön kehittämiseen.