Pelaten lääkelaskuja : Oppimispelien hyödyntäminen lääkelaskentataitojen kehittämisessä
Piippanen, Elina; Mäkelä, Henna (2015)
Piippanen, Elina
Mäkelä, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013033
Tiivistelmä
Perinteisillä opetusmenetelmillä ei ole tavoitettu riittävän hyviä lääkelaskentataitoja ja oppimispelit tarjoavat varteenotettavan menetelmän. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hoitotyötä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä pelimuotoisten opiskelumetodien soveltuvuudesta lääkelaskennan opiskeluun. Lisäksi tarkoituksena oli eritellä niitä osa-alueita, joissa vaikeuksia koetaan eniten. Vertailun vuoksi myös muiden alojen opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä pelimuotoisten opiskelumetodien soveltuvuudesta matematiikan opiskeluun tutkittiin. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lääkelaskennan opiskelusta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja saada ehdotuksia sen kehittämiseen. Opinnäytetyö liittyy Jyväskylän ammattikorkeakoulun kehittämistoimintaan, jossa on keskitytty lääkelaskujen oppimiseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin kaksi erilaista kyselylomaketta, joiden avulla aineistoa kerättiin standardoidusti. Toinen lomake oli suunnattu hoitotyön opiskelijoille ja toinen kaikkien muiden alojen opiskelijoille ja henkilökuntaan kuuluville. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2014 Jyväskylän ammattikorkeakoululla järjestetyillä Lääkelaskupäivillä sekä kahdella lääkelaskujen oppitunnilla.
Vaikeimmiksi lääkelaskennan osa-alueiksi koettiin konsentraatiolaskut, liuosten laimentaminen ja annosnopeuden laskeminen. Tulosten pohjalta opiskelijoiden mielestä parhaiten lääkelaskujen opiskeluun soveltuisi itsenäisesti pelattava klassisen strategiapelin muunnos tai simulaatiopeli, joka olisi saatavilla joko älylaitesovelluksena tai internetpelinä taikka molempina. Pelin haluttiin olevan helppokäyttöinen, nopeasti esille saatava ja selkeä. Tunnetuimpia pelejä olivat yleisesti tunnetut, selkeät pelit, kuten muistipeli tai shakki. Irralliset matemaattiset tehtävät nopeatempoisessa toimintapelissä ovat usein häiriöksi, mikä näkyi myös kyselytutkimuksessamme; huonoiten lääkelaskujen opiskeluun koettiin soveltuvan toimintapelit.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin kaksi erilaista kyselylomaketta, joiden avulla aineistoa kerättiin standardoidusti. Toinen lomake oli suunnattu hoitotyön opiskelijoille ja toinen kaikkien muiden alojen opiskelijoille ja henkilökuntaan kuuluville. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2014 Jyväskylän ammattikorkeakoululla järjestetyillä Lääkelaskupäivillä sekä kahdella lääkelaskujen oppitunnilla.
Vaikeimmiksi lääkelaskennan osa-alueiksi koettiin konsentraatiolaskut, liuosten laimentaminen ja annosnopeuden laskeminen. Tulosten pohjalta opiskelijoiden mielestä parhaiten lääkelaskujen opiskeluun soveltuisi itsenäisesti pelattava klassisen strategiapelin muunnos tai simulaatiopeli, joka olisi saatavilla joko älylaitesovelluksena tai internetpelinä taikka molempina. Pelin haluttiin olevan helppokäyttöinen, nopeasti esille saatava ja selkeä. Tunnetuimpia pelejä olivat yleisesti tunnetut, selkeät pelit, kuten muistipeli tai shakki. Irralliset matemaattiset tehtävät nopeatempoisessa toimintapelissä ovat usein häiriöksi, mikä näkyi myös kyselytutkimuksessamme; huonoiten lääkelaskujen opiskeluun koettiin soveltuvan toimintapelit.