Esimiestyön vaikutus työhyvinvointiin
Järvinen, Tiia; Ylijoki, Viikka (2015)
Järvinen, Tiia
Ylijoki, Viikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114757
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Itella Posti Oyj:n erään toimipisteen työntekijöiden työhyvinvointia, ja sitä miten esimiestyöllä voidaan vaikuttaa organisaation työhyvinvointiin. Itella Posti Oyj on Suomen valtion omistama osakeyhtiö joka toimii 11 maassa. Itella Posti Oyj:n toiminta on jaettu neljään liiketoimintaryhmään, jotka ovat postipalvelut, paketti- ja logistiikkapalvelut, Itella Venäjä sekä OpusCapita. Organisaatiossa työskentelee 23 000 työntekijää.
Teoreettisessa osuudessa käydään läpi johtamisen ja esimiestyön keskeisimpiä tukipilareita sekä työhyvinvointia kattavasti niin psyykkisestä, fyysisestä kuin sosiaalisestakin näkökulmasta. Teoriaosuuden pohjalta koottiin 22 kysymystä, joihin kysyttiin vastauksia postin työntekijöiltä. Kyselylomakkeita saatiin takaisin 11 kappaletta.
Tutkimus on suoritettu tapaustutkimuksena kyselylomakkeilla. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten kohdeyrityksen työntekijät kokevat työhyvinvoinnin toteutuneen työpaikallaan. Tutkimuksessa on kysymyksiä kattavasti esimiestyöhön ja työhynvinvointiin liittyen. Vastauksien pohjalta on koottu keskeisimmät ongelmat joihin on laadittu kehitysehdotuksia.
Tutkimus osoittaa että työhyvinvointiin negatiivisesti vaikuttaviin tekijöihin pystytään puuttumaan melko helpoin keinoin ja esimiestyön kehittämisellä pystytään parantamaan koko organisaation työhyvinvointia ja samalla toimintakykyä. Tämän työn avulla Itella Posti Oyj voi ryhtyä kehittämään toimintaansa myös yrityksen muilla toimipisteillä.
Teoreettisessa osuudessa käydään läpi johtamisen ja esimiestyön keskeisimpiä tukipilareita sekä työhyvinvointia kattavasti niin psyykkisestä, fyysisestä kuin sosiaalisestakin näkökulmasta. Teoriaosuuden pohjalta koottiin 22 kysymystä, joihin kysyttiin vastauksia postin työntekijöiltä. Kyselylomakkeita saatiin takaisin 11 kappaletta.
Tutkimus on suoritettu tapaustutkimuksena kyselylomakkeilla. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten kohdeyrityksen työntekijät kokevat työhyvinvoinnin toteutuneen työpaikallaan. Tutkimuksessa on kysymyksiä kattavasti esimiestyöhön ja työhynvinvointiin liittyen. Vastauksien pohjalta on koottu keskeisimmät ongelmat joihin on laadittu kehitysehdotuksia.
Tutkimus osoittaa että työhyvinvointiin negatiivisesti vaikuttaviin tekijöihin pystytään puuttumaan melko helpoin keinoin ja esimiestyön kehittämisellä pystytään parantamaan koko organisaation työhyvinvointia ja samalla toimintakykyä. Tämän työn avulla Itella Posti Oyj voi ryhtyä kehittämään toimintaansa myös yrityksen muilla toimipisteillä.