Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin yksiköiden opiskelijoiden ostokäyttäytyminen yökerhojen suhteen
Tamminen, Tiia-Leena (2007)
Tamminen, Tiia-Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810243717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810243717
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin yksiköiden opiskelijoiden ostokäyttäytymistä yökerhojen suhteen sekä yökerhon valintaan vaikuttavien eri tekijöiden tärkeyttä. Tutkimuksen tilaaja oli porilaisen yökerho Bar Kinon ravintolapäällikkö Harri Vilkuna. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkaiden ostokäyttäytymistä, yökerhoja palveluyrityksinä sekä kyselytutkimuksen laatimista. Lisäksi teoriaosuudessa esiteltiin lyhyesti tutkimuksessa mukana olleet porilaiset yökerhot Baarikärpänen, Bar Kino, Bar n Night Vaakuna, Down Under ja Punainen Kukko. Työn tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka perusjoukkona olivat kaikki Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin yksiköiden opiskelijat. Tutkimus suoritettiin keväällä 2006 ja kyselylomake lähetettiin kohderyhmälle sähköpostin välityksellä. Tammikuussa 2006 Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin yksiköissä oli yhteensä kirjoilla 3 163 opiskelijaa. Vastauksia kyselyyn tuli 442. Vastausprosentti oli siis 14 %. Tutkimus osoitti, että suurin osa vastanneista (80 %) kävi yökerhoissa Porissa kahdesta kolmeen kertaa kuukaudessa tai harvemmin. Yli puolet vastanneista käytti rahaa keskimäärin alle 50 € kuukaudessa yökerhoissa. Lauantai oli yleisin viikonpäivä, jolloin vastanneet kävivät yökerhoissa. Suosituin yökerho opiskelijoiden keskuudessa oli Bar n Night Vaakuna. Yleisellä tasolla tärkeimpiä yökerhon valintaan vaikuttavia tekijöitä olivat kaverit, musiikki ja muut yökerhossa käyvät ihmiset. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin käyttämällä Statgrphics-ohjelmaa. Analysoinnista kävi ilmi, että miehet kuluttivat naisia enemmän rahaa yökerhoissa, sinkut kävivät avioliitossa, avoliitossa tai seurustelusuhteessa olevia useammin yökerhoissa ja kuukausittaisten tulojen kasvaessa myös rahankulutus yökerhoissa kasvoi.