Tulevaisuuden kilpailukeinoja juhlapukeutumisen erikoisvaatekaupassa
Omajoki, Emilia; Paananen, Mari (2015)
Omajoki, Emilia
Paananen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715215
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin millaiset asiat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen tulevaisuudessa, kun ostetaan juhlapukeutumisen erikoiskaupan kivijalkamyymälästä. Lisäksi selvitettiin, millaisilla kilpailukeinoilla juhlapukeutumisen erikoiskaupan kivijalkamyymälä menestyy tulevaisuudessa. Tutkimus tehtiin tutkijoiden oman tarpeen vuoksi.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tulevaisuudentutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin skenaariomenetelmää. Skenaarioiden luomisen tukena käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Skenaarioita luotiin kaksi, joista toinen valittiin todennäköisimmäksi tulevaisuuden tilaksi.
Kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavista asioista päällimmäiseksi tulokseksi nousi palvelu ja siihen panostaminen tulevaisuuden kaupassa. Palvelun jälkeen tärkeimmiksi asioiksi, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa kuluttajien ostokäyttäytymiseen, nousivat siisti palveluympäristö, tuote sekä elämysten kokeminen. Hinnan merkitys ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä jäi merkitykseltään pieneksi.
Tulevaisuudessa kuluttajat haluavat kokea elämyksiä ostotilanteessa. Ostotilanteessa elämys luodaan palvelun avulla. Palvelun tukena elämysten tuottajana toimivat tuote ja palveluympäristö. Palvelun tulee olla tulevaisuudessa henkilökohtaista, kuluttajien tarpeiden mukaan räätälöityä ja kuluttajat huomioon ottavaa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tulevaisuudentutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin skenaariomenetelmää. Skenaarioiden luomisen tukena käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Skenaarioita luotiin kaksi, joista toinen valittiin todennäköisimmäksi tulevaisuuden tilaksi.
Kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavista asioista päällimmäiseksi tulokseksi nousi palvelu ja siihen panostaminen tulevaisuuden kaupassa. Palvelun jälkeen tärkeimmiksi asioiksi, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa kuluttajien ostokäyttäytymiseen, nousivat siisti palveluympäristö, tuote sekä elämysten kokeminen. Hinnan merkitys ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä jäi merkitykseltään pieneksi.
Tulevaisuudessa kuluttajat haluavat kokea elämyksiä ostotilanteessa. Ostotilanteessa elämys luodaan palvelun avulla. Palvelun tukena elämysten tuottajana toimivat tuote ja palveluympäristö. Palvelun tulee olla tulevaisuudessa henkilökohtaista, kuluttajien tarpeiden mukaan räätälöityä ja kuluttajat huomioon ottavaa.