Saavutettavuuden kehittäminen ohjelmapalveluyritykselle : Case: Tuplakasi-Action
Vento, Samuli (2015)
Vento, Samuli
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää ohjelmapalveluyrityksen saavutettavuutta. Toimeksiantajana työlle toimi Tuplakasi-Action, joka tuottaa ohjelma- ja elämyspalveluja Etelä-Karjalan alueella. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli tutkia ja kehittää kyseisen yrityksen saavutettavuutta. Työn tietoperustassa avattiin ohjelmapalvelujen osuutta matkailun alalla ja saavutettavuuden määritelmää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistojen lisäksi ryhmähaastattelua, jossa haastattelin yrityksen paintball-ohjelmapalvelutuotteen asiakkaita. Asiakaslähtöisessä tutkimuksessa kysymykset painottuivat yrityksen toiminnan laatuun ja siihen, kuinka asiakkaat kokivat paintball-tuotteen.
Tutkimuksesta saatiin käytännöllisiä kehitysideoita liittyen yrityksen paintball-pelikentän löydettävyyden helpottamiseen ja paintball-aktiviteetin kokemuksen laadun parantamiseen. Haastattelut vahvistivat aikaisempien asiakkaiden mielipidettä, koska tulosten mukaan yrityksen paintball-pelikentälle oli vaikea löytää ilman navigointilaitetta. Asiakkaat ideoivat paljon kentän toimivuuteen liittyviä parannuksia. Tutkimuksesta selvisi lisäksi se, että suurin osa asiakkaista löysi yrityksen Google-hakukoneella ja sai ensivaikutelmansa yrityksen kotisivuista.
Kehitysideat koottiin johdonmukaiseksi tehtävälistaksi yrityksen saavutettavuuden kehityssuunnitelmaan. Suunnitelman osa-alueita olivat kentälle löydettävyyden kehitys, kentällä pelaamisen ja asiakkaan kokemuksen laadun parantaminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistojen lisäksi ryhmähaastattelua, jossa haastattelin yrityksen paintball-ohjelmapalvelutuotteen asiakkaita. Asiakaslähtöisessä tutkimuksessa kysymykset painottuivat yrityksen toiminnan laatuun ja siihen, kuinka asiakkaat kokivat paintball-tuotteen.
Tutkimuksesta saatiin käytännöllisiä kehitysideoita liittyen yrityksen paintball-pelikentän löydettävyyden helpottamiseen ja paintball-aktiviteetin kokemuksen laadun parantamiseen. Haastattelut vahvistivat aikaisempien asiakkaiden mielipidettä, koska tulosten mukaan yrityksen paintball-pelikentälle oli vaikea löytää ilman navigointilaitetta. Asiakkaat ideoivat paljon kentän toimivuuteen liittyviä parannuksia. Tutkimuksesta selvisi lisäksi se, että suurin osa asiakkaista löysi yrityksen Google-hakukoneella ja sai ensivaikutelmansa yrityksen kotisivuista.
Kehitysideat koottiin johdonmukaiseksi tehtävälistaksi yrityksen saavutettavuuden kehityssuunnitelmaan. Suunnitelman osa-alueita olivat kentälle löydettävyyden kehitys, kentällä pelaamisen ja asiakkaan kokemuksen laadun parantaminen.