Jotenkin mä nään meijät kaikki vaan samana, ollaan vaan eri vaiheessa sitä jotain - Ryhmämentoroinnin pilotti kulttuurituotannon koulutusohjelmassa
Eklund, Hanna (2015)
Eklund, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417432
Tiivistelmä
Tämä toiminnallisena kehittämistutkimuksena tehty opinnäytetyö on ryhmämentorointimenetelmän kokeilu kulttuurituotannon koulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ryhmämentoroinnin toimivuutta ja hyödynnettävyyttä kulttuurituotannon opinnoissa suunnittelemalla ja toteuttamalla toimiva pilottiversio. Tilaajani on Humanistisen ammattikorkeakoulun Turun alueyksikkö, jossa kyseinen kehittymismenetelmä on vielä käyttämätön, mutta nyt muutosten keskellä ajankohtainen. Mentorointi on myös korkeakouluissa jatkuvasti suosiota kasvattava kehittymismenetelmä, jossa on paljon tunnistamatonta potentiaalia. Kehittämistavoitteena on lisätä tietoisuutta ryhmämentorointimenetelmästä, rakentaa toimiva ryhmämentorointimalli ja nostaa esiin kyseisen kehittymismenetelmän hyödyt erityisesti kulttuurituotannon kohdalla.
Opinnäytetyöstäni voidaan puhua tapaustutkimuksena, jolle tyypillisiä piirteitä ovat: valittu tapaus, kohteena ryhmä, kiinnostuksen kohteena prosessit yhteydessä ympäristöön ja aineistoina ovat havainnointi, haastattelut ja dokumentit. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka teoriaosuus koostuu käsitteiden määrittelystä, kuten mentori, aktori ja ryhmämentorointi. Sen lisäksi testasin tekemääni ryhmämentorointimallia käytännössä kulttuurituotannon koulutuksen opiskelijoille ja työelämästä hankituille mentoreille. Analyysiosuudessa pohdin, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ryhmämentorointi antaa kulttuurituotannon kentälle ja miten mentorointitapaamiset ylipäätään sujuivat. Käyn läpi myös, mitä ryhmämentorointi antoi osallistujille ja mikä on sen merkitys kulttuurituotannossa.
Näin aiheen tärkeänä ja tarpeellisena, sillä koulutuksissa korostetaan yhä aikaisemmassa vaiheessa verkostojen tärkeyttä ja työelämälähtöistä käytäntöä. Tutkimuksen tulokset osoittavatkin, että ryhmämentoroinnin käyttö tulisi ottaa osaksi kulttuurituotannon koulutusta, sillä se kehittäisi organisaation toimintaa ja auttaisi ongelmakohdissa. Kehittämismenetelmästä on hyötyä osallistujien urakehitykselle, tuottajaidentiteetin vahvistumiselle sekä verkostojen lisääntymiselle. Rakentamani ryhmämentorointimalli on hyödynnettävissä soveltaen myös muilla aloilla. Kyseisen menetelmän käyttö uudistaisi kulttuurituotannon koulutusta ja nostaisi esiin hiljaista tietoa työelämäkentältä.
Opinnäytetyöstäni voidaan puhua tapaustutkimuksena, jolle tyypillisiä piirteitä ovat: valittu tapaus, kohteena ryhmä, kiinnostuksen kohteena prosessit yhteydessä ympäristöön ja aineistoina ovat havainnointi, haastattelut ja dokumentit. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka teoriaosuus koostuu käsitteiden määrittelystä, kuten mentori, aktori ja ryhmämentorointi. Sen lisäksi testasin tekemääni ryhmämentorointimallia käytännössä kulttuurituotannon koulutuksen opiskelijoille ja työelämästä hankituille mentoreille. Analyysiosuudessa pohdin, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ryhmämentorointi antaa kulttuurituotannon kentälle ja miten mentorointitapaamiset ylipäätään sujuivat. Käyn läpi myös, mitä ryhmämentorointi antoi osallistujille ja mikä on sen merkitys kulttuurituotannossa.
Näin aiheen tärkeänä ja tarpeellisena, sillä koulutuksissa korostetaan yhä aikaisemmassa vaiheessa verkostojen tärkeyttä ja työelämälähtöistä käytäntöä. Tutkimuksen tulokset osoittavatkin, että ryhmämentoroinnin käyttö tulisi ottaa osaksi kulttuurituotannon koulutusta, sillä se kehittäisi organisaation toimintaa ja auttaisi ongelmakohdissa. Kehittämismenetelmästä on hyötyä osallistujien urakehitykselle, tuottajaidentiteetin vahvistumiselle sekä verkostojen lisääntymiselle. Rakentamani ryhmämentorointimalli on hyödynnettävissä soveltaen myös muilla aloilla. Kyseisen menetelmän käyttö uudistaisi kulttuurituotannon koulutusta ja nostaisi esiin hiljaista tietoa työelämäkentältä.