Koulujen kerhotoiminta ehkäisemässä lasten ja nuorten yksinäisyyttä : Kokemuksia Pähkinärinteen koulun kerhotoiminnasta
Nurmi, Jonne (2015)
Nurmi, Jonne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella iltapäiväkerhojen ja erityisesti koulujen kerhojen roolia lasten ja nuorten yksinäisyyden ehkäisemisessä. Kasvatusala saa tästä lisää vahvistusta siihen, mitä onnistunut kerhotoiminnassa olisi hyvä ottaa huomioon. Työn tilaajana on Vantaan Pähkinärinteen koulu. Työssä on haastateltu sekä lapsia että vanhempia. Lasten haastattelu suoritettiin Vantaan Pähkinärinteen liikuntakerhossa kyselylomakkeella, ja vanhempia vastaavalla kyselylomakkeella, jonka lapset veivät kotiin ja toivat koululle takaisin.
Opinnäytetyössä johtavana teemana on ennaltaehkäisevän työn merkityksen korostaminen, ja kerhotoiminta on ennaltaehkäisevää työtä parhaimmillaan. Se tarjoaa matalan kynnyksen moneen erilaiseen harrastukseen. Koululla tapahtuva kerhotoiminta myös tarjoaa helpon siirtymän koulupäivän jälkeen, joten siihen kannattaisi panostaa entistä enemmän.
Opinnäytetyössä johtavana teemana on ennaltaehkäisevän työn merkityksen korostaminen, ja kerhotoiminta on ennaltaehkäisevää työtä parhaimmillaan. Se tarjoaa matalan kynnyksen moneen erilaiseen harrastukseen. Koululla tapahtuva kerhotoiminta myös tarjoaa helpon siirtymän koulupäivän jälkeen, joten siihen kannattaisi panostaa entistä enemmän.