Koulutuspalautejärjestelmän kehittäminen : Luottamushenkilökoulutus / Ammattiliitto Pro
Helin, Marja-Leena (2015)
Helin, Marja-Leena
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517847
Tiivistelmä
Tutkin Ammattiliitto Pron luottamushenkilöiden koulutuspalautteita vuosilta 2011 - 2015 sekä järjestelmää niiden keräämiseksi. Tarkoitukseni on kehittää palautejärjestelmää siten, että koulutusten kehittäminen niiden avulla paranee. Palautejärjestelmän avulla Pro voi paremmin saada palautetta luottamushenkilöiden toiveista koulutusaiheiksi. Opinnäytetyön tilaaja on Ammattiliitto Pron koulutuspalvelut.
Ammattiliiton jäsenyyden merkitys kasvaa koko ajan. Luottamusmiesten tulee saada ajankohtaista ja hyödyllistä koulutusta työlainsäädännöstä ja työehtosopimuksista, jotta he voivat hoitaa tärkeää tehtäväänsä työpaikalla. Paikallinen sopiminen lisää onnistuneen koulutuksen merkitystä. Koulutettu luottamusmies on luotettava ja osaava asiantuntija.
Kävin myös läpi Pron koulutuksistaan saamaa vapaan sanan palautetta vuosilta 2011 – 2015. Tämän lisäksi tein ryhmähaastatteluja Pron luottamushenkilöille keväällä 2015 Kirkkonummella. Vertasin näistä saamiani tuloksia ja etsin yhtäläisyyksiä.
Palautekyselyiden kysymykset herättivät mielenkiintoni, sillä kysytyt asiat vaihtelivat vuosittain sekä koulutusaiheittain. Palautteista oli hankala tehdä yhteenvetoja juuri siitä johtuen, että kysymykset eivät olleet kovin pitkään samoja. Päätin selvittää, mistä kysymysten muuttuminen johtuu.
Tutustuin vertailun vuoksi toisen ammattiliiton koulutuspalautejärjestelmään sekä selvitin, miten palautetta heillä prosessoidaan. Valitsin kohteeksi Metallityöväen Liitto ry:n Murikka-opiston. Haastattelin Metalliliiton opetushenkilökuntaa syksyllä 2015 ryhmähaastatteluna. Havaitsin Metalliliiton tutkivan erityisesti koulutusten vaikuttavuutta ja seuraavan siten enemmän pedagogista onnistumistaan koulutuksissa.
Päätelmäni on, että koulutusten kehittämiseksi Pro tarvitsee palautetta koulutustensa pedagogisesta onnistumisesta. Pron palautelomake tulee uudistaa, jotta tämä on mahdollista. Vapaan sanan palautteista ja luottamushenkilöiden ryhmähaastatteluista selvisi, että luottamushenkilöt kaipaavat lisää alueellista koulutusta, joka olisi lyhytkestoista ja sopimusalakohtaista. Neuvottelutaidon koulutusta haluttiin lisää. Näitä asioita toivottiin sekä saaduissa sähköisissä kurssipalautteissa että ryhmähaastatte-luissa.
Luottamusmiehet halusivat vapaaehtoisia kurssitenttejä sekä sähköisen materiaalipankin Pron jäsensivuille. Tenttien avulla he voisivat saada palautetta omasta oppimisestaan samalla, kun Pron järjestelmä tallentaisi tenttien tulokset sekä suoritetut koulutukset. Näistä luottamushenkilölle muodostuisi ”oman tiedon puu”, joka kuvastaisi omaa oppimista yhdellä vilkaisulla. Tämä auttaisi luottamushenkilöä hah-mottamaan oppimiensa tietojen ja taitojen määrää ja sitä kautta parantaisi itseluottamusta hänen tärkeässä tehtävässään.
Ammattiliiton jäsenyyden merkitys kasvaa koko ajan. Luottamusmiesten tulee saada ajankohtaista ja hyödyllistä koulutusta työlainsäädännöstä ja työehtosopimuksista, jotta he voivat hoitaa tärkeää tehtäväänsä työpaikalla. Paikallinen sopiminen lisää onnistuneen koulutuksen merkitystä. Koulutettu luottamusmies on luotettava ja osaava asiantuntija.
Kävin myös läpi Pron koulutuksistaan saamaa vapaan sanan palautetta vuosilta 2011 – 2015. Tämän lisäksi tein ryhmähaastatteluja Pron luottamushenkilöille keväällä 2015 Kirkkonummella. Vertasin näistä saamiani tuloksia ja etsin yhtäläisyyksiä.
Palautekyselyiden kysymykset herättivät mielenkiintoni, sillä kysytyt asiat vaihtelivat vuosittain sekä koulutusaiheittain. Palautteista oli hankala tehdä yhteenvetoja juuri siitä johtuen, että kysymykset eivät olleet kovin pitkään samoja. Päätin selvittää, mistä kysymysten muuttuminen johtuu.
Tutustuin vertailun vuoksi toisen ammattiliiton koulutuspalautejärjestelmään sekä selvitin, miten palautetta heillä prosessoidaan. Valitsin kohteeksi Metallityöväen Liitto ry:n Murikka-opiston. Haastattelin Metalliliiton opetushenkilökuntaa syksyllä 2015 ryhmähaastatteluna. Havaitsin Metalliliiton tutkivan erityisesti koulutusten vaikuttavuutta ja seuraavan siten enemmän pedagogista onnistumistaan koulutuksissa.
Päätelmäni on, että koulutusten kehittämiseksi Pro tarvitsee palautetta koulutustensa pedagogisesta onnistumisesta. Pron palautelomake tulee uudistaa, jotta tämä on mahdollista. Vapaan sanan palautteista ja luottamushenkilöiden ryhmähaastatteluista selvisi, että luottamushenkilöt kaipaavat lisää alueellista koulutusta, joka olisi lyhytkestoista ja sopimusalakohtaista. Neuvottelutaidon koulutusta haluttiin lisää. Näitä asioita toivottiin sekä saaduissa sähköisissä kurssipalautteissa että ryhmähaastatte-luissa.
Luottamusmiehet halusivat vapaaehtoisia kurssitenttejä sekä sähköisen materiaalipankin Pron jäsensivuille. Tenttien avulla he voisivat saada palautetta omasta oppimisestaan samalla, kun Pron järjestelmä tallentaisi tenttien tulokset sekä suoritetut koulutukset. Näistä luottamushenkilölle muodostuisi ”oman tiedon puu”, joka kuvastaisi omaa oppimista yhdellä vilkaisulla. Tämä auttaisi luottamushenkilöä hah-mottamaan oppimiensa tietojen ja taitojen määrää ja sitä kautta parantaisi itseluottamusta hänen tärkeässä tehtävässään.