Ilmiöoppiminen nuorten aktiivisuuden ja osallisuuden välineenä Luolajan koulussa
Kivelö, Anne (2015)
Kivelö, Anne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617916
Tiivistelmä
Osallistava, toiminnallinen opinnäytetyöni on työelämälähtöinen sekä tutkimuksellisella asenteella toteu-tettu. Toiminnallisen opinnäytetyöni kehittämistehtävänä oli tehdä tilaajalle, Hämeenlinnan Luolajan koululle, uudistusperusteinen arviointi ilmiöoppimisesta nuorten aktiivisuuden ja osallisuuden välineenä. Työni on rajattu terveystiedon näkökulmaan ilmiöpohjaisessa opettamisessa. Tämä perustuu 1.8.2016 alkaen muuttuvaan opetussuunnitelmaan. Uudessa opetussuunnitelmassa pyritään oppiaineiden eheyttämiseen sekä rajoja ylittävään oppimiseen. Ilmiöoppiminen on uusi käsite opetussuunnitelmassa. Se pitää sisällään laajan kirjon tuttuja, jo vuosia käytössä olleita toimintamenetelmiä ja opetuksen metodeita.
Opinnäytetyössäni avaan ilmiöoppimisen käsitteitä teorian kautta sekä havainnoimalla neljännen luokan ilmiöpohjaista opiskelua terveystiedossa ja opintokäyntiä sekä haastattelemalla luokanopettajaa ja vertailemalla jo toteutuneita ilmiöoppimisen projekteja. Tekemäni havainnointi, asiantuntijahaastattelu, opintokäynti sekä teoreettinen tietoperusta tukevat toisiaan kun tarkastellaan tutkimuskysymystäni: Mitä on ilmiöoppiminen ja miten se osallistaa nuoria terveystiedon ja yrittäjyyden opiskelussa? Olen tutustunut myös terveystiedossa tehtyihin tutkimuksiin.
Ilmiöoppiminen syntyy omista kysymyksistä, tiedonhalusta, oivaltamisesta ja erilaisista oppimaan opiskelun menetelmistä. Ilmiöoppiminen on muutakin kuin luokattomia luokkia, tietotekniikkaa ja tutkivaa oppimista. Se on asiayhteyksien oivaltamista ja syventävää kokemuksellista tiedonhallintaa. Sitä käytetään päiväkodeista lukioihin. Se on toimintatapa. Jokainen ihminen iästä riippumatta voi ilmiöopiskella läpi elämänsä!
Olen arvioinnissani tullut siihen tulokseen, että oppilaiden sekä opettajien näkökanta ilmiöoppimiseen on positiivinen ja utelias, mutta samalla se vaatii paljon käytännön harjoitusta ennen kuin uusi toimintamalli saa pysyvän jalansijan koulussa. Asenteiden ja käytänteiden muuttaminen ei tapahdu hetkessä, se vaatii yhteisön tukea ja rohkeutta toimia toisin kuin on totuttu.
Ilmiöoppiminen tukee erilaisia oppijoita, antaa opettajalle heittäytymismahdollisuuden sekä tukee vahvasti osallistumista, yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja oppilaan aktivointia.
Opinnäytetyössäni avaan ilmiöoppimisen käsitteitä teorian kautta sekä havainnoimalla neljännen luokan ilmiöpohjaista opiskelua terveystiedossa ja opintokäyntiä sekä haastattelemalla luokanopettajaa ja vertailemalla jo toteutuneita ilmiöoppimisen projekteja. Tekemäni havainnointi, asiantuntijahaastattelu, opintokäynti sekä teoreettinen tietoperusta tukevat toisiaan kun tarkastellaan tutkimuskysymystäni: Mitä on ilmiöoppiminen ja miten se osallistaa nuoria terveystiedon ja yrittäjyyden opiskelussa? Olen tutustunut myös terveystiedossa tehtyihin tutkimuksiin.
Ilmiöoppiminen syntyy omista kysymyksistä, tiedonhalusta, oivaltamisesta ja erilaisista oppimaan opiskelun menetelmistä. Ilmiöoppiminen on muutakin kuin luokattomia luokkia, tietotekniikkaa ja tutkivaa oppimista. Se on asiayhteyksien oivaltamista ja syventävää kokemuksellista tiedonhallintaa. Sitä käytetään päiväkodeista lukioihin. Se on toimintatapa. Jokainen ihminen iästä riippumatta voi ilmiöopiskella läpi elämänsä!
Olen arvioinnissani tullut siihen tulokseen, että oppilaiden sekä opettajien näkökanta ilmiöoppimiseen on positiivinen ja utelias, mutta samalla se vaatii paljon käytännön harjoitusta ennen kuin uusi toimintamalli saa pysyvän jalansijan koulussa. Asenteiden ja käytänteiden muuttaminen ei tapahdu hetkessä, se vaatii yhteisön tukea ja rohkeutta toimia toisin kuin on totuttu.
Ilmiöoppiminen tukee erilaisia oppijoita, antaa opettajalle heittäytymismahdollisuuden sekä tukee vahvasti osallistumista, yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja oppilaan aktivointia.