Arvoa etsimässä : Itsetuntoa ja tunnetaitoja vahvistavia menetelmiä seurakunnan nuorisotyöhön koulussa
Mättö, Hannele (2015)
Mättö, Hannele
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618043
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaaja oli Jämsän seurakunnan nuorisotyö.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tein menetelmäpaketin, jota Jämsän seurakunnan nuorisotyö voi hyödyntää ensisijaisesti koulussa tehtävässä nuorisotyössä pienryhmien kanssa. Menetelmät valikoituivat itsetuntoa ja tunnetaitoja vahvistaviksi, sillä paikallisen yläkoulun pienryhmän opettaja oli ilmaissut tarpeen tällaiselle toiminnalle.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa menetelmien kokonaisuus, joita seurakunnan nuorisotyöntekijä voi soveltaa usean eri pienryhmän kanssa tehtävään toimintaan ensisijaisesti kouluissa. Menetelmäpaketin tarkoituksena on helpottaa nuorisotyöntekijän työskentelyä itsetunnon ja tunnetaitojen vahvistamisen parissa. Tavoitteena oli myös kehittää seurakunnan ja koulujen välistä yhteistyötä ja luoda menetelmäpaketin myötä puitteita tälle yhteistyölle ja tarjota seurakunnalle välineitä, joiden avulla työntekijä voi toteuttaa palvelutehtäväänsä koulupäivän aikana. Seurakunnan työntekijän saadessa omat kasvonsa tutuiksi koulumaailmassa, he madaltavat nuorten kynnystä osallistua seurakunnan muihin toimintoi-hin, sekä madaltavat koulussa toimivien aikuisten kynnystä pyytää seurakuntaa yhteistyöhön.
Menetelmäpaketin menetelmät ovat helposti sovellettavissa useamman eri ryhmän tarpeisiin ja niitä voi käyttää myös osana muita seurakunnan nuorisotyön toimintoja, kuten esimerkiksi nuortenilloissa tai isoskoulutuksissa.
Menetelmäpaketti, eli opinnäytetyöni produkti, on rakennettu hyödyntäen menetelmäkirjallisuutta ja se sisältää lyhyen johdannon itsetuntoon ja tunnetaitoihin. Tilaaja sai produktin kirjallisen version lisäksi myös sähköisessä muodossa. Opinnäytetyön raporttiosion tietoperustassa käsitellään myös näitä teemoja, joiden lisäksi käsitellään myös ryhmän merkitystä itsetunnolle ja tunnetaidoille, sekä sosiaalista vahvistamista.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tein menetelmäpaketin, jota Jämsän seurakunnan nuorisotyö voi hyödyntää ensisijaisesti koulussa tehtävässä nuorisotyössä pienryhmien kanssa. Menetelmät valikoituivat itsetuntoa ja tunnetaitoja vahvistaviksi, sillä paikallisen yläkoulun pienryhmän opettaja oli ilmaissut tarpeen tällaiselle toiminnalle.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa menetelmien kokonaisuus, joita seurakunnan nuorisotyöntekijä voi soveltaa usean eri pienryhmän kanssa tehtävään toimintaan ensisijaisesti kouluissa. Menetelmäpaketin tarkoituksena on helpottaa nuorisotyöntekijän työskentelyä itsetunnon ja tunnetaitojen vahvistamisen parissa. Tavoitteena oli myös kehittää seurakunnan ja koulujen välistä yhteistyötä ja luoda menetelmäpaketin myötä puitteita tälle yhteistyölle ja tarjota seurakunnalle välineitä, joiden avulla työntekijä voi toteuttaa palvelutehtäväänsä koulupäivän aikana. Seurakunnan työntekijän saadessa omat kasvonsa tutuiksi koulumaailmassa, he madaltavat nuorten kynnystä osallistua seurakunnan muihin toimintoi-hin, sekä madaltavat koulussa toimivien aikuisten kynnystä pyytää seurakuntaa yhteistyöhön.
Menetelmäpaketin menetelmät ovat helposti sovellettavissa useamman eri ryhmän tarpeisiin ja niitä voi käyttää myös osana muita seurakunnan nuorisotyön toimintoja, kuten esimerkiksi nuortenilloissa tai isoskoulutuksissa.
Menetelmäpaketti, eli opinnäytetyöni produkti, on rakennettu hyödyntäen menetelmäkirjallisuutta ja se sisältää lyhyen johdannon itsetuntoon ja tunnetaitoihin. Tilaaja sai produktin kirjallisen version lisäksi myös sähköisessä muodossa. Opinnäytetyön raporttiosion tietoperustassa käsitellään myös näitä teemoja, joiden lisäksi käsitellään myös ryhmän merkitystä itsetunnolle ja tunnetaidoille, sekä sosiaalista vahvistamista.