”Se käynnisty se ajattelemisen prosessi, et mitä mä haluan tehä ja mikä on se vaihtoehto.” : Maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia Nuorten Taidetyöpajan vaikutuksesta kotoutumiseen
Mankonen, Hanna (2015)
Mankonen, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on työpajatoiminta kotoutumisen tukena ja edistäjänä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän sivistyspalveluiden alalla toimiva Nuorten Taidetyöpaja. Taidetyöpajan tehtävänä on tarjota työelämälähtöistä kokemusta Jyväskyläläisille nuorille erilaisten työpajojen muodossa ja sitä kautta parantaa nuorten mahdollisuuksia sekä ohjata heitä työelämään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pajajaksolle aiemmin osallistuneet maahanmuuttajataustaiset nuoret kokivat pajajakson osana kotoutumistaan. Kehittämisorientoituneen opinnäytetyön tavoitteena oli nykyisen toiminnan tarkastelun lisäksi pitää katse tulevaisuudessa, eli huomioida kehittämisen paikkoja sekä ideoita toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimukseen osallistui viisi (5) aiemmin pajajaksolle osallistunutta maahanmuuttajataustaista nuorta sekä osa pajaohjaajista. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja se toteutettiin haastatteluiden ja kyselyn muodossa. Tutkimuskysymyksenä toimi: Miten Nuorten Taidetyöpajan toiminta tukee maahanmuuttajataustaisen nuorten kotoutumista ja kuinka toimintaa voisi kehittää vaikuttavammaksi?
Tulosten perusteella on nähtävissä, että Taidetyöpajan toiminta on jo sellaisenaan vaikuttavaa maahanmuuttajataustaisten nuorten kotoutumisen kannalta. Vaikuttavuus nähtiin erityisesti kielitaidon ja sosiaalisten taitojen kehittämisessä sekä jatkopolkujen selvittämisessä. Suomalaisessa ympäristössä ja työpajayhteisön osana oleminen lisäsi myös osallisuuden tunnetta, jonka kautta nuoret kokivat vahvemmin olevansa osa ympäröivää yhteiskuntaa. Lisäksi mielekäs tekeminen sekä säännöllinen päivärytmi lisäsi nuorten viihtyvyyttä ja toi sisältöä päiviin. Vähiten pajajaksolla oli nuorten kokemusten mukaan vaikutusta pysyvien sosiaalisten suhteiden muodostamisessa sekä identiteetin vahvistamisessa.
Kohdennettujen kehittämistoimien sekä kotoutumisnäkökulman vahvemman huomioonoton myötä toiminnan vaikutusta olisi mahdollista kasvattaa. Vaikuttavuudelle oleellista on pajaohjaajien systemaattinen kotoutumisnäkökulman huomiointi päivittäisessä toiminnassa, mikä taas vaatii ohjaajilta ymmärrystä kotoutumiseen littyvistä tarpeista sekä osa-alueista. Opinnäytetyö selvitää, että pajaohjaajat ovat halukkaita kehittämään monikulttuurista toimintaa, mutta kaipaavat tähän lisää tietoa ja taitoa. Toiminnan kehittämiseksi työpajalle olisi hyvä perustaa työryhmä, joka veisi monikulttuurista toimintaa eteenpäin koko työyhteisön voimavaraksi.
Lisääntyvän maahanmuuton myötä maahanmuuttajien määrä myös työpajoilla mahdollisesti kasvaa, jolloin kotoutumisnäkökulman huomioonoton tärkeys korostuu. Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää päivittäisessä pajatoiminnassa ja pajojen sisältöjen suunnittelussa, kun pajajaksolle osallistuu maahanmuuttajataustainen nuori. Se antaa tietoa siitä, miten hyödylliseksi nuoret kokivat nykyisen toiminnan sekä ideoita vaikutuksen tehostamiseksi. Lisäksi laajemmin opinnäytetyöstä voivat hyötyä muut maahanmuuttajien kanssa työtä tekevät tahot.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pajajaksolle aiemmin osallistuneet maahanmuuttajataustaiset nuoret kokivat pajajakson osana kotoutumistaan. Kehittämisorientoituneen opinnäytetyön tavoitteena oli nykyisen toiminnan tarkastelun lisäksi pitää katse tulevaisuudessa, eli huomioida kehittämisen paikkoja sekä ideoita toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimukseen osallistui viisi (5) aiemmin pajajaksolle osallistunutta maahanmuuttajataustaista nuorta sekä osa pajaohjaajista. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja se toteutettiin haastatteluiden ja kyselyn muodossa. Tutkimuskysymyksenä toimi: Miten Nuorten Taidetyöpajan toiminta tukee maahanmuuttajataustaisen nuorten kotoutumista ja kuinka toimintaa voisi kehittää vaikuttavammaksi?
Tulosten perusteella on nähtävissä, että Taidetyöpajan toiminta on jo sellaisenaan vaikuttavaa maahanmuuttajataustaisten nuorten kotoutumisen kannalta. Vaikuttavuus nähtiin erityisesti kielitaidon ja sosiaalisten taitojen kehittämisessä sekä jatkopolkujen selvittämisessä. Suomalaisessa ympäristössä ja työpajayhteisön osana oleminen lisäsi myös osallisuuden tunnetta, jonka kautta nuoret kokivat vahvemmin olevansa osa ympäröivää yhteiskuntaa. Lisäksi mielekäs tekeminen sekä säännöllinen päivärytmi lisäsi nuorten viihtyvyyttä ja toi sisältöä päiviin. Vähiten pajajaksolla oli nuorten kokemusten mukaan vaikutusta pysyvien sosiaalisten suhteiden muodostamisessa sekä identiteetin vahvistamisessa.
Kohdennettujen kehittämistoimien sekä kotoutumisnäkökulman vahvemman huomioonoton myötä toiminnan vaikutusta olisi mahdollista kasvattaa. Vaikuttavuudelle oleellista on pajaohjaajien systemaattinen kotoutumisnäkökulman huomiointi päivittäisessä toiminnassa, mikä taas vaatii ohjaajilta ymmärrystä kotoutumiseen littyvistä tarpeista sekä osa-alueista. Opinnäytetyö selvitää, että pajaohjaajat ovat halukkaita kehittämään monikulttuurista toimintaa, mutta kaipaavat tähän lisää tietoa ja taitoa. Toiminnan kehittämiseksi työpajalle olisi hyvä perustaa työryhmä, joka veisi monikulttuurista toimintaa eteenpäin koko työyhteisön voimavaraksi.
Lisääntyvän maahanmuuton myötä maahanmuuttajien määrä myös työpajoilla mahdollisesti kasvaa, jolloin kotoutumisnäkökulman huomioonoton tärkeys korostuu. Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää päivittäisessä pajatoiminnassa ja pajojen sisältöjen suunnittelussa, kun pajajaksolle osallistuu maahanmuuttajataustainen nuori. Se antaa tietoa siitä, miten hyödylliseksi nuoret kokivat nykyisen toiminnan sekä ideoita vaikutuksen tehostamiseksi. Lisäksi laajemmin opinnäytetyöstä voivat hyötyä muut maahanmuuttajien kanssa työtä tekevät tahot.