Omilla kulmilla : Taidepohjaisen osallistavan suunnittelun menetelmän testaus ja arviointi
Ruuskanen, Essi (2015)
Ruuskanen, Essi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118766
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen ja arvioin taidepohjaista osallistavan suunnittelun menetelmää ni-meltä ”My Hoods”. Tavoitteenani on kriittisesti pohtia menetelmän ansioita ja puutteita sekä peilata menetelmää keskustelutaiteen teoriaan. Menetelmä kehitettiin osana Humanistisen ammattikorkeakou-lun sekä Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Paikalla! -hankkeen menetelmäpilotteja. Paikalla! -hankkeen tavoitteena on edistää nuorisotyön yhdyskuntatyön kaltaista työotetta sekä nuorten osal-lisuutta oman asuinalueensa kehittämisessä. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka menetel-mänä käytän toimintatutkimusta. Tutkimuksen aineisto koostuu menetelmän testaustilanteessa kerää-mästäni havainnointimateriaalista, oppilaiden palautteesta sekä opiskelijoiden itsearvioinnista.
”My Hoods” -menetelmän ideoivat Humanistisen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden yhteisö-pedagogiopiskelijat, jotka myös testasivat kanssani menetelmää Helsingin yliopiston Viikin normaali-koulussa. Menetelmän kriteerinä hankkeen puolelta oli sen yleistettävyys kaupunkimaisessa nuoriso-työssä ja menetelmän on tarkoitus jatkossa toimia työvälineenä kaikille nuorten parissa työskentelevil-le, jotka haluavat helposti ja hauskasti osallistaa nuoria oman asuinalueensa kehittämiseen. Menetel-mässä nuoret askartelevat ryhmissä erilaisista materiaaleista kolmiulotteisen unelmien kaupunkinsa kartongille. ”My Hoods” oli oppilaiden keskuudessa pidetty, se on helppo toteuttaa ja tarjoaa konkreettisen lopputuloksen. Opiskelijat olivat itsearvioinnin perusteella menetelmään tyytyväisiä ja testaukseen osallistuneet oppilaat antoivat menetelmästä positiivista palautetta. Menetelmän testausta voidaan siis pitää onnistuneena, vaikka se jättikin paljon parantamisen varaa ja tarve jatkokehittelylle on ilmeinen.
Tulevaisuudessa tämänkaltaisen osallistavan suunnittelun menetelmän fokus kannattaisi siirtä keskus-telutaiteen tavoin pois objektien tuottamisesta kohti dialogin tuottamista. Kaikkein hyödyllisin tieto tuotettiin askartelun lomassa, keskusteltaessa oppilaiden kanssa. Menetelmän vaikuttavuutta lisäsi se, että asetimme kartongit esille Viikin kirjaston lasten- ja nuortenosastolle. Menetelmän kehittäminen ja testaaminen antoi meille lisää työkaluja osallistavaan suunnitteluun nuorten kanssa tulevaisuudessa ja se tulee olemaan osa Paikalla! -hankkeen menetelmäpakettia, joka on nuorten ja yhdyskuntatyön kal-taisen nuorisotyön parissa työskentelevien vapaasti hyödynnettävissä.
”My Hoods” -menetelmän ideoivat Humanistisen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden yhteisö-pedagogiopiskelijat, jotka myös testasivat kanssani menetelmää Helsingin yliopiston Viikin normaali-koulussa. Menetelmän kriteerinä hankkeen puolelta oli sen yleistettävyys kaupunkimaisessa nuoriso-työssä ja menetelmän on tarkoitus jatkossa toimia työvälineenä kaikille nuorten parissa työskentelevil-le, jotka haluavat helposti ja hauskasti osallistaa nuoria oman asuinalueensa kehittämiseen. Menetel-mässä nuoret askartelevat ryhmissä erilaisista materiaaleista kolmiulotteisen unelmien kaupunkinsa kartongille. ”My Hoods” oli oppilaiden keskuudessa pidetty, se on helppo toteuttaa ja tarjoaa konkreettisen lopputuloksen. Opiskelijat olivat itsearvioinnin perusteella menetelmään tyytyväisiä ja testaukseen osallistuneet oppilaat antoivat menetelmästä positiivista palautetta. Menetelmän testausta voidaan siis pitää onnistuneena, vaikka se jättikin paljon parantamisen varaa ja tarve jatkokehittelylle on ilmeinen.
Tulevaisuudessa tämänkaltaisen osallistavan suunnittelun menetelmän fokus kannattaisi siirtä keskus-telutaiteen tavoin pois objektien tuottamisesta kohti dialogin tuottamista. Kaikkein hyödyllisin tieto tuotettiin askartelun lomassa, keskusteltaessa oppilaiden kanssa. Menetelmän vaikuttavuutta lisäsi se, että asetimme kartongit esille Viikin kirjaston lasten- ja nuortenosastolle. Menetelmän kehittäminen ja testaaminen antoi meille lisää työkaluja osallistavaan suunnitteluun nuorten kanssa tulevaisuudessa ja se tulee olemaan osa Paikalla! -hankkeen menetelmäpakettia, joka on nuorten ja yhdyskuntatyön kal-taisen nuorisotyön parissa työskentelevien vapaasti hyödynnettävissä.