Selvitys murrosikäisten kokemuksista omasta kouluryhmästä
Leppänen, Jaakko; Kaminskij, Aleksi (2015)
Leppänen, Jaakko
Kaminskij, Aleksi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää murrosikäisten nuorten kokemuksia, tunteita ja ajatuksia omasta kouluryhmästään. Nuoria kuulemalla oli tarkoitus löytää erilaisia tapoja kehittää kouluryhmien hyvin-vointia sekä osallisuutta koulutyöskentelyssä. Otoksenamme oli Tohmajärven Tietäväisen peruskoulun 7A- ja 7C-luokkien oppilaat.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toiminnallisia harjoitteita sisältävä diaesitys, jossa esitellään kolme erilaista tapaa edistää kouluryhmän hyvinvointia sekä osallisuuden kokemusta. Tuotoksen harjoitteiden pohjalla on käytetty aineistoa, jota keräsimme kolmeltatoista haastatellulta oppilaalta. Tuotos on laadit-tu sillä ajatuksella, että sitä voi käyttää tarvittaessa joko peruskoulun opettaja tai koulunuorisotyönteki-jä.
Työn tilaaja on Tohmajärven Tietäväisen peruskoulu. Tilaus perustuu koulun vararehtorin ja erityisopet-tajan havaintoon ryhmien voinnista. Koulun suorituskeskeisessä ympäristössä oppilaiden näkökulman sekä hyvinvoinnin huomioiminen ryhmässä oli se asia, johon opinnäytetyössämme paneuduimme.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toiminnallisia harjoitteita sisältävä diaesitys, jossa esitellään kolme erilaista tapaa edistää kouluryhmän hyvinvointia sekä osallisuuden kokemusta. Tuotoksen harjoitteiden pohjalla on käytetty aineistoa, jota keräsimme kolmeltatoista haastatellulta oppilaalta. Tuotos on laadit-tu sillä ajatuksella, että sitä voi käyttää tarvittaessa joko peruskoulun opettaja tai koulunuorisotyönteki-jä.
Työn tilaaja on Tohmajärven Tietäväisen peruskoulu. Tilaus perustuu koulun vararehtorin ja erityisopet-tajan havaintoon ryhmien voinnista. Koulun suorituskeskeisessä ympäristössä oppilaiden näkökulman sekä hyvinvoinnin huomioiminen ryhmässä oli se asia, johon opinnäytetyössämme paneuduimme.