Opiskelijoiden osallistaminen aktiivisemmiksi toimijoiksi : Pohjois- Karjalan koulutuskuntayhtymä Joensuu Tekniikan yksikkö
Hyttinen, Jani (2015)
Hyttinen, Jani
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319315
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena on saada esille mahdollisuuksia, joiden avulla Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän Joensuu Tekniikan yksikön opiskelijat saataisiin aktiivisemmin osallistumaan opiskelijakunnan hallituksen (JOPO) järjestämiin tapahtumiin ja tempauksiin. Yhtenä osa-alueena opinnäytetyöni käsittelee osallisuuden tasoja sekä sosiaalisen vahvistamisen käytänteitä, joiden avulla osallisuus toteutuisi nykytilaa paremmin. Osallisuuteen liittyy vahvasti tieto itseä koskevista asioista, eikä myöskään kokemusta itseä koskeviin vaikutusmahdollisuuksiin voi unohtaa.
Ammattialalle opinnäytetyöstä tekee ajankohtaisen se kuinka sosiaalinen vahvistaminen toteutuu ammattiopetuksen arjessa. Opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisten vahvistamisen näkökulmaa kehitettäessä toiminnasta opiskelijalähtöistä sekä kuinka opiskelijoiden omaa kansalaisvaikuttamista voitaisiin kehittää innostavuudella.
Opinnäytetyötä varten hankitun aineiston avulla JOPO saa tietoa, missä formaateissa Tekniikan yksikön opiskelijat haluavat heitä koskevista tapahtumista tiedotettavan sekä millä tasolla opiskelijoiden tietous on heille järjestetyistä tapahtumista. Opinnäyteyö tarjoaa näkökulmia ja idoita, millä keinoin opiskelijalähtöisyyttä voitaisiin kehittää, että Tekniikan yksikön opiskelijat saataisiin paremmin innostettua ja osallistettua yhteisiin tapahtumiin sekä toimimaan aktiivisempina vaikuttajina omassa oppimisympäristössään.
Aineistosta sain selville kuinka tapahtumista tiedottamiseen haluttaisiin kehitystä. Vaikutusmahdollisuuksien koetaan paranevan, jos opiskelijat tietäisivät paremmin, kuinka oppilaitoksessa voi vaikuttaa sekä mitkä asiat vaikuttavat opiskelijoiden aktiivisuutta lisäävästi. Tarkastelen opiskelijalähtöisyyttä vertaistuen, sosiaalisen vahvistamisen käytänteiden, osallisuuden tasojen sekä yhteisötoiminnan kautta. Käsittelen myös opiskelijoiden itsensä vastuuta omasta aktiivisuudesta ja osallisuuteen vaikuttavista näkökulmista.
Ammattialalle opinnäytetyöstä tekee ajankohtaisen se kuinka sosiaalinen vahvistaminen toteutuu ammattiopetuksen arjessa. Opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisten vahvistamisen näkökulmaa kehitettäessä toiminnasta opiskelijalähtöistä sekä kuinka opiskelijoiden omaa kansalaisvaikuttamista voitaisiin kehittää innostavuudella.
Opinnäytetyötä varten hankitun aineiston avulla JOPO saa tietoa, missä formaateissa Tekniikan yksikön opiskelijat haluavat heitä koskevista tapahtumista tiedotettavan sekä millä tasolla opiskelijoiden tietous on heille järjestetyistä tapahtumista. Opinnäyteyö tarjoaa näkökulmia ja idoita, millä keinoin opiskelijalähtöisyyttä voitaisiin kehittää, että Tekniikan yksikön opiskelijat saataisiin paremmin innostettua ja osallistettua yhteisiin tapahtumiin sekä toimimaan aktiivisempina vaikuttajina omassa oppimisympäristössään.
Aineistosta sain selville kuinka tapahtumista tiedottamiseen haluttaisiin kehitystä. Vaikutusmahdollisuuksien koetaan paranevan, jos opiskelijat tietäisivät paremmin, kuinka oppilaitoksessa voi vaikuttaa sekä mitkä asiat vaikuttavat opiskelijoiden aktiivisuutta lisäävästi. Tarkastelen opiskelijalähtöisyyttä vertaistuen, sosiaalisen vahvistamisen käytänteiden, osallisuuden tasojen sekä yhteisötoiminnan kautta. Käsittelen myös opiskelijoiden itsensä vastuuta omasta aktiivisuudesta ja osallisuuteen vaikuttavista näkökulmista.