Polulla parempaan : Työpaja Väiskin asiakasprosessin kuvaaminen ja toiminnan kehittäminen asiakaskokemusten kautta
Klubb-Ylilauri, Heidi (2015)
Klubb-Ylilauri, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419394
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kuvaus Uudenkaupungin nuorten työpaja Väiskistä ja toiminnan sisällöistä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda asiakasprosessin kuvaus moniammatillisessa työryhmässä, sekä pyrkiä kehittämään työpajan toimintaa asiakaskokemusten pohjalta haastatteluiden avulla. Työn tilaajana on toiminut Uudenkaupungin kaupungin sosiaalikeskus.
On merkittävää, että palveluita prosessoitaessa ja toimintaa kehitettäessä otetaan huomioon kaikkien osapuolten näkemykset ja kokemukset. Työpajatoiminnassa asiakkaan prosessiin osallistuu yhtäaikaisesti monia eri tahoja, joten on olennaista ottaa heidät huomioon. Ammatillinen yhteistyö ja toimintaan sitoutuminen on yhteinen tavoite, jota tukee toiminnan läpinäkyvyys ja yhteisöllinen kehittäminen.
Toiminnan kehittäminen asiakaskokemusten pohjalta luo yhteistä toimintakulttuuria ohjaavien tahojen ja asiakkaiden välille. Se lisää luottamusta ja sitoutumista toimintaan, sekä antaa asiakkaille kokemuksen vaikuttamisesta. On tärkeää, että työpajat toimivat paikkoina, joissa nuori saa osallisuuden kokemuksia, sekä pääsee vaikuttamaan asioihin. Työpajat ovat matalan kynnyksen toimintamuoto, jossa otetaan nuori huomioon yksilönä ja pyritään vaikuttamaan hänen työllisyyttä edistäviin taitoihinsa positiivisesti.
Opinnäytetyöni toimii yhtäläisesti perehdytyskansiona uudelle työntekijälle tai yhteistyötahoille työpaja Väiskin toiminnan periaatteista, kuin myös toiminnan kehittämisen pohjana työpajaohjaajille. Opinnäytetyössäni kuvataan myös asiakasprosessia ohjaavia käsitteitä, jotka säätelevät toimintaa.
Kehittämistyön tuloksena on valmistunut asiakasprosessin kuvaus, sekä kehittämiskohteita asiakasnäkökulmasta. Näitä kehittämiskohteita ovat muun muassa: starttivalmennuksen kehittäminen, riittävän ennakkoinformaation jakaminen ja toiminnan sisältöjen kehittäminen. Työpajaohjaajien kannalta merkityksellisenä kehittämiskohteena nähtiin päihdekäytänteiden luominen työpajalle.
On merkittävää, että palveluita prosessoitaessa ja toimintaa kehitettäessä otetaan huomioon kaikkien osapuolten näkemykset ja kokemukset. Työpajatoiminnassa asiakkaan prosessiin osallistuu yhtäaikaisesti monia eri tahoja, joten on olennaista ottaa heidät huomioon. Ammatillinen yhteistyö ja toimintaan sitoutuminen on yhteinen tavoite, jota tukee toiminnan läpinäkyvyys ja yhteisöllinen kehittäminen.
Toiminnan kehittäminen asiakaskokemusten pohjalta luo yhteistä toimintakulttuuria ohjaavien tahojen ja asiakkaiden välille. Se lisää luottamusta ja sitoutumista toimintaan, sekä antaa asiakkaille kokemuksen vaikuttamisesta. On tärkeää, että työpajat toimivat paikkoina, joissa nuori saa osallisuuden kokemuksia, sekä pääsee vaikuttamaan asioihin. Työpajat ovat matalan kynnyksen toimintamuoto, jossa otetaan nuori huomioon yksilönä ja pyritään vaikuttamaan hänen työllisyyttä edistäviin taitoihinsa positiivisesti.
Opinnäytetyöni toimii yhtäläisesti perehdytyskansiona uudelle työntekijälle tai yhteistyötahoille työpaja Väiskin toiminnan periaatteista, kuin myös toiminnan kehittämisen pohjana työpajaohjaajille. Opinnäytetyössäni kuvataan myös asiakasprosessia ohjaavia käsitteitä, jotka säätelevät toimintaa.
Kehittämistyön tuloksena on valmistunut asiakasprosessin kuvaus, sekä kehittämiskohteita asiakasnäkökulmasta. Näitä kehittämiskohteita ovat muun muassa: starttivalmennuksen kehittäminen, riittävän ennakkoinformaation jakaminen ja toiminnan sisältöjen kehittäminen. Työpajaohjaajien kannalta merkityksellisenä kehittämiskohteena nähtiin päihdekäytänteiden luominen työpajalle.