MINÄ - Unelmista arkeen ja takaisin : Taidehankkeen toiminnan vaikutukset nuorten koulumotivaatioon ja luokkahenkeen
Alanko, Netta (2015)
Alanko, Netta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii lasten ja nuorten taidekeskus Annantalon oma pilottihanke nimeltä MINÄ – Unelmista arkeen ja takaisin. Kyseinen hanke oli suunnattu 9 helsinkiläiselle nuorten ryhmälle, mitkä koostuivat niin 10.-luokista kuin ammattikoulun aloittaneista ryhmistä. Tavoitteena oli ehkäistä nuorten syrjäytymistä taiteen keinoin – käytännössä kouluille tarjottiin taide-esityksiä sekä toiminnallisia taide- työpajoja.
Työn tavoitteena on avata, millaisia vaikutuksia hankkeen taidetoiminnalla oli ollut erään mukana olleen nuorten ryhmän koulumotivaatioon sekä luokkahenkeen. Kyseinen ryhmä oli ollut haastava niin hank- keen toimijoille kuin luokan omalle opettajalle. Ryhmän yhteishengen parantamiseksi kokeiltiin taide- toiminnan lisäämistä kouluarkeen. Yksi keskeisin taidetoiminta oli ryhmälle suunnittelemani ja toteutta- mani videoprojekti nimeltä MINÄ! –perjantai, minkä keskeisenä tavoitteena oli ryhmän yhteishengen parantaminen. Hankkeen loppupuolella nuorten luokkahengessä ja koulumotivaatiossa näkyi positiivi- sia muutoksia.
Vaikutusten selville saamiseksi tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää. Tutki- musaineistona toimivat hankkeen aikana toteutettu havainnointi ja niistä tehdyt muistiinpanot sekä lop- pupuolella nuorten kanssa käydyt yksilöhaastattelut. Tutkimusaineiston pohjalta saatiin tietoa siitä, miten ja miksi taidetoiminta vaikutti nuorten luokkahenkeen ja koulumotivaatioon.
Kysymys siitä, millaisia vaikutuksia niin omalla videoprojektilla että hankkeen muulla taidetoiminnalla oli nuorten kasvaneeseen koulumotivaatioon sekä parantuneeseen luokkahenkeen, on mielenkiintoinen hankkeen toimijoille sekä kaikille, joiden tavoitteena on tukea nuorten kouluhyvinvointia. Opinnäyte- työstä saadaan vastauksia siihen, miksi ja miten taidetoiminta vaikutti omalta osaltaan nuorten koulu- motivaatioon ja luokkahenkeen. Teoriapohjaa tukee niin ryhmädynamiikkaa kuin taidetyöpajatoimintaa analysoivaa kirjallisuutta.
Työn tavoitteena on avata, millaisia vaikutuksia hankkeen taidetoiminnalla oli ollut erään mukana olleen nuorten ryhmän koulumotivaatioon sekä luokkahenkeen. Kyseinen ryhmä oli ollut haastava niin hank- keen toimijoille kuin luokan omalle opettajalle. Ryhmän yhteishengen parantamiseksi kokeiltiin taide- toiminnan lisäämistä kouluarkeen. Yksi keskeisin taidetoiminta oli ryhmälle suunnittelemani ja toteutta- mani videoprojekti nimeltä MINÄ! –perjantai, minkä keskeisenä tavoitteena oli ryhmän yhteishengen parantaminen. Hankkeen loppupuolella nuorten luokkahengessä ja koulumotivaatiossa näkyi positiivi- sia muutoksia.
Vaikutusten selville saamiseksi tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää. Tutki- musaineistona toimivat hankkeen aikana toteutettu havainnointi ja niistä tehdyt muistiinpanot sekä lop- pupuolella nuorten kanssa käydyt yksilöhaastattelut. Tutkimusaineiston pohjalta saatiin tietoa siitä, miten ja miksi taidetoiminta vaikutti nuorten luokkahenkeen ja koulumotivaatioon.
Kysymys siitä, millaisia vaikutuksia niin omalla videoprojektilla että hankkeen muulla taidetoiminnalla oli nuorten kasvaneeseen koulumotivaatioon sekä parantuneeseen luokkahenkeen, on mielenkiintoinen hankkeen toimijoille sekä kaikille, joiden tavoitteena on tukea nuorten kouluhyvinvointia. Opinnäyte- työstä saadaan vastauksia siihen, miksi ja miten taidetoiminta vaikutti omalta osaltaan nuorten koulu- motivaatioon ja luokkahenkeen. Teoriapohjaa tukee niin ryhmädynamiikkaa kuin taidetyöpajatoimintaa analysoivaa kirjallisuutta.