Kohti aktiivista toimijuutta. Vertaistoimintaryhmä Koala tukemassa yksilön kasvua subjektiksi.
Lusa, Miia (2015)
Lusa, Miia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621145
Tiivistelmä
Tutkin tässä opinnäytetyössä, kuinka vertaisryhmätoiminnalla voidaan vaikuttaa ryhmän jäsenten toimijuuden lisääntymiseen ja vahvistumiseen sekä voimaantumisen kokemiseen. Opinnäytteessäni rakentuu kuva toimijuuden ja subjektiuden kasvusta sekä ohjaajan taidoista, jotka edesauttavat toimijuutta.
Tutkimukseni toimintaympäristönä toimi Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n alaisuuteen perustettu vertaisryhmä Koala. Koala-ryhmän toiminnan ydinajatuksena on nostaa mielen sairauksia sairastavien nuorten aikuisten tilanne julkiseen keskusteluun ja poistaa sairauksiin liittyviä ennakkoluuloja. Ryhmätoiminnan aloittaminen perustui halulle vaikuttaa yleiseen asenneilmapiiriin ja auttaa yksittäisiä kuntoutujia aktivoivan toiminnan avulla.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallinen, sillä tutkimustyöni perustuu ohjaamani ryhmän toiminnan aktiiviseen havainnointiin ja sen kautta syntyneeseen tutkimustietouteen. Tekemääni tutkimusta voidaan luonnehtia myös toimintatutkimukseksi sen kehittämisluonteen vuoksi. Olen täydentänyt tutkimusaineistoa teemahaastattelujen avulla.
Työni kerää yhteen tietoa, jonka mukaan yksilön kiinnittymistä ryhmään tukevat tämän kokemus yhteisöön kuulumisesta sen täysivaltaisena jäsenenä ja ryhmän sisäinen vuorovaikutuksellisuus. Osallisuudessa merkittäväksi nousee toimijan tunne hyväksytyksi tulemisesta ja arvostuksesta. Ryhmän jäsenyyden myötä syntyy motivaatio osallistua toimintaan ja aktivoitua yhteisesti asetettujen päämäärien saavuttamiseksi.
Yhteisöön kuulumisen myötä toimijan subjektius, eli rooli aktiivisena toimijana kasvaa ja vahvistuu. Ryhmätoimijuuteen kasvaminen tulee esille yksilön näkemyksessä vastuun ja vallan kantamisessa ja erityisesti tunne siitä, että nämä jakaantuvat oikeudenmukaisesti. Kuntoutujista tulee subjekteja jotka toiminnallaan luovat itselleen parempaa elämää.
Tutkimustulokseni osoittavat, että tärkeä lähtökohta menestyksekkäälle vertaisryhmätoiminnalle on ammattitaitoinen ohjaajuus. Tässä työssä rajasin ohjaajuuden kuvaamaan yhteistoimintaa, jossa tuetaan ja edistetään ohjattavan kasvuprosesseja niin, että tämän toimijuus vahvistuu.
Tämä opinnäytetyö on merkityksellinen tilaajalle, sillä se luo uuden toimintamallin vertaisryhmätoiminnalle. Työn tulosten avulla tilaaja voi edesauttaa nuoria mielenterveyskuntoutujia toimijuuteen kasvamisessa sekä jatkaa ryhmätoiminnan kehittämistä.
Tekemäni tutkimus toi tietoa ja ymmärrystä vertaisryhmätoiminnan merkityksestä toimijuuden kasvun ja vahvistamisen tukena. Opinnäytetyössä esitellyt tutkimustulokset auttavat suunnittelemaan ja toteuttamaan vertaisryhmätyöskentelyä myös muunlaisissa toimintaympäristöissä kuin kuntoutujien parissa. Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös harrastus- ja työyhteisöjen parissa työskentelevät ohjaajat, jotka haluavat tutustua ryhmä- ja yhteistoimintaan sekä ymmärtää toimijuuteen liittyviä ilmiöitä. Tutkimuksessa käytettyä ohjaajuuden viitekehystä voidaan hyödyntää myös muissa tutkimuksissa, joissa halutaan saada syvällistä tietoa toimijuuden vahvistamisen taustalla olevista tekijöistä.
Tutkimukseni toimintaympäristönä toimi Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n alaisuuteen perustettu vertaisryhmä Koala. Koala-ryhmän toiminnan ydinajatuksena on nostaa mielen sairauksia sairastavien nuorten aikuisten tilanne julkiseen keskusteluun ja poistaa sairauksiin liittyviä ennakkoluuloja. Ryhmätoiminnan aloittaminen perustui halulle vaikuttaa yleiseen asenneilmapiiriin ja auttaa yksittäisiä kuntoutujia aktivoivan toiminnan avulla.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallinen, sillä tutkimustyöni perustuu ohjaamani ryhmän toiminnan aktiiviseen havainnointiin ja sen kautta syntyneeseen tutkimustietouteen. Tekemääni tutkimusta voidaan luonnehtia myös toimintatutkimukseksi sen kehittämisluonteen vuoksi. Olen täydentänyt tutkimusaineistoa teemahaastattelujen avulla.
Työni kerää yhteen tietoa, jonka mukaan yksilön kiinnittymistä ryhmään tukevat tämän kokemus yhteisöön kuulumisesta sen täysivaltaisena jäsenenä ja ryhmän sisäinen vuorovaikutuksellisuus. Osallisuudessa merkittäväksi nousee toimijan tunne hyväksytyksi tulemisesta ja arvostuksesta. Ryhmän jäsenyyden myötä syntyy motivaatio osallistua toimintaan ja aktivoitua yhteisesti asetettujen päämäärien saavuttamiseksi.
Yhteisöön kuulumisen myötä toimijan subjektius, eli rooli aktiivisena toimijana kasvaa ja vahvistuu. Ryhmätoimijuuteen kasvaminen tulee esille yksilön näkemyksessä vastuun ja vallan kantamisessa ja erityisesti tunne siitä, että nämä jakaantuvat oikeudenmukaisesti. Kuntoutujista tulee subjekteja jotka toiminnallaan luovat itselleen parempaa elämää.
Tutkimustulokseni osoittavat, että tärkeä lähtökohta menestyksekkäälle vertaisryhmätoiminnalle on ammattitaitoinen ohjaajuus. Tässä työssä rajasin ohjaajuuden kuvaamaan yhteistoimintaa, jossa tuetaan ja edistetään ohjattavan kasvuprosesseja niin, että tämän toimijuus vahvistuu.
Tämä opinnäytetyö on merkityksellinen tilaajalle, sillä se luo uuden toimintamallin vertaisryhmätoiminnalle. Työn tulosten avulla tilaaja voi edesauttaa nuoria mielenterveyskuntoutujia toimijuuteen kasvamisessa sekä jatkaa ryhmätoiminnan kehittämistä.
Tekemäni tutkimus toi tietoa ja ymmärrystä vertaisryhmätoiminnan merkityksestä toimijuuden kasvun ja vahvistamisen tukena. Opinnäytetyössä esitellyt tutkimustulokset auttavat suunnittelemaan ja toteuttamaan vertaisryhmätyöskentelyä myös muunlaisissa toimintaympäristöissä kuin kuntoutujien parissa. Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös harrastus- ja työyhteisöjen parissa työskentelevät ohjaajat, jotka haluavat tutustua ryhmä- ja yhteistoimintaan sekä ymmärtää toimijuuteen liittyviä ilmiöitä. Tutkimuksessa käytettyä ohjaajuuden viitekehystä voidaan hyödyntää myös muissa tutkimuksissa, joissa halutaan saada syvällistä tietoa toimijuuden vahvistamisen taustalla olevista tekijöistä.